Odbrzdění modernizace české ekonomiky, zjednodušení povolovacího procesu či přesun části kompetencí na specializované úřady, novela zákona o urychlení výstavby strategické infrastruktury budí mezi oslovenými zástupci podnikatelů i úřady pozitivní očekávání. Normu, kterou Poslanecká sněmovna schválila začátkem listopadu, musí ještě posoudit Senát a čeká ji podpis prezidenta.

Přínosem bude zákon například podle Správy železnic. „Pro strategicky významné energetické a dopravní investice zákon ukotvuje závazné lhůty čtyř let pro ukončení všech správních řízení, dochází k odstranění zbytečné byrokracie a tím k urychlení povolovacích procesů pro strategické investice, v oblasti těžby pak pomůže novela zajistit dostatek primárních surovin mimo jiné pro železnice v podobě dostupnosti kamene, štěrků a písků,“ sdělil Ekonomickému deníku tiskový mluvčí Správy železnic Jan Nevola. Cílem novely je podle něj zrychlení realizace mnohem širšího okruhu staveb, než tomu bylo doposud.

Konkrétně u výstavby vysokorychlostních železnic a dalších klíčových dopravních staveb podle Nevoly novela vyváří podmínky pro rychlejší projednání odvolání u staveb v působnosti liniového zákona. O přiznání odkladného účinku správní žaloby proti stavebnímu povolení bude také možné požádat jedině společně s žalobou a nebude to možné později, jako tomu je dnes.

Zákon usnadní také výstavbu vysokorychlostních tratí díky ukotvení v Dílčím územním rozvojovém plánu do území v rámci celé České republiky. „Tím se zamezí možným konfliktům s jinými stavbami či zájmy napříč Českou republikou. Práva samospráv nebudou nikterak ohrožena, se všemi aktéry budou změny projednány,“ uvedl Jan Nevola.

Mohlo by vás zajímat

Upozornil také na to, že jsou v zákoně konkrétně uvedené zásadní úseky železnice, pro které bude možné získat zrychlené povolení pro stavbu železničních tratí. Jmenoval, že jde o úsek Ústí nad Orlicí – Lichkov – státní hranice, trať Brno – Břeclav – státní hranice SK/AT nebo například úsek Ostrava – Hranice na Moravě – Přerov – Břeclav – státní hranice SK/AT, Přerov – Česká Třebová a trať Ostrava – Mosty u Jablunkova – státní hranice.

Zároveň podle Nevoly dojde k urychlení majetkové přípravy staveb. V zákoně se zakotví okamžik, od kdy lze zahájit výkupy pozemků a staveb pro přípravu dopravních staveb. „Bude to již v okamžiku, kdy bude vydáno souhlasné závazné stanovisko Posuzování vlivu na životní prostředí – EIA,“ poznamenal Nevola. Dále dojde také ke zjednodušení dalších postupů při přípravě dopravních staveb. Podle tiskového mluvčího Správy železnic už nebude nezbytné vést řízení a vydávat samostatná rozhodnutí o povolení dělení či scelování pozemků u staveb dopravní infrastruktury, katastr nemovitostí zápis provede již na základě geometrického plánu.

„Společné řízení o povolení záměru a vyvlastnění bude nově možné u všech staveb dopravní infrastruktury v působnosti zákona o strategické infrastruktuře – doposud to byly pouze dálnice, silnice a celostátní dráhy,“ upřesnil Jan Nevola.

Zákon vítá i Ředitelství vodních cest

Novela zákona o strategických investicích se bude vztahovat i na vodní infrastrukturu. Podle zástupce ředitele a vedoucího oddělení správy a provozování majetku a evropských agend Ředitelství vodních cest České republiky Jana Bukovského se změny dotknou jen hlavních infrastrukturních staveb, jako je zlepšení plavebních podmínek na Labi Plavebním stupněm Děčín a Splavnění Labe do Pardubic. Obě stavby aktuálně procházejí procesem posouzení vlivů na životní prostředí. „Nicméně poté bude povolovací proces podle liniového zákona a věříme, že jej významně zjednoduší a vyloučí možné zbytečné zdržení komplikovanými opakovanými řízeními tak jako v minulosti,“ podotkl Jan Bukovský.

Přenést část nákladní dopravy na Labe a podpořit novou vodní cestu pro dovoz ropy a zkapalněného plynu. To je cíl výstavby plavebního stupně Děčín. Foto: MInisterstvo dopravy

K novele zákona se vyjádřil také Český telekomunikační úřad, jehož působnosti se norma sice nedotýká přímo, ale zasáhne sektor elektronických komunikací, kde působí jako regulační orgán. I proto podle mluvčí úřadu Terezy Meravé opatření, která výstavbu infrastruktury elektronických komunikacích urychlí, podporuje. „Drobné dílčí benefity pro sektor elektronických komunikací mohou vyplynout z obecných změn například v části právní úpravy týkající se vyvlastňování,“ sdělila Meravá. Konkrétně jmenovala například cenu za vyvlastnění a odbřemenění obecných vyvlastňovacích úřadů přesunem části kompetencí na specializované stavební úřady v energetice a dopravě nebo územního plánování.

Jako významný krok k překonání překážek, které brzdí a limitují modernizaci české ekonomiky označuje zákon o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček. Modernizace České republiky je podle něj podmíněná vybudováním kvalitní infrastruktury – vedle té dopravní také energetické a datové. Přesto se podle Zajíčka právě infrastrukturu dosud nedařilo efektivně schvalovat.

„Věřím, že novela by mohla zásadním způsobem zrychlit její povolování, a tím i modernizaci tuzemské ekonomiky. Hospodářská komora a další podnikatelské organizace budou usilovat o další zjednodušování povolovací legislativy pro strategické investice i v jiných oblastech, aby v Česku vzniklo předvídatelné a motivující investiční prostředí důležité pro investice firem,“ komentoval novelu Zajíček.

Novela má kromě, silniční, železniční a vodní infrastruktury urychlit také přípravu a povolování staveb pro energetickou bezpečnost. Půjde hlavně o stavby v areálu jaderných zařízení i související stavby v jeho okolí. Sněmovna zároveň při schvalování normy přijala změnu horního zákona, která zavádí definici kritických nerostů. Jejich ložiska pak mají být ložiskem strategického významu.

Tereza Čapková