Nákladní dopravce ČD Cargo vyřazuje kvůli klesajícím přepravám tisíce vozů. Z původní flotily zůstane jen její část. Společnost nevylučuje další odprodeje a aukce.
Do loňského roku měla dceřiná společnost Českých drah, ČD Cargo, ve flotile 21 tisíc vozů, včetně těch neprovozuschopných. Teď počty podle vyjádření firmy vozový park přizpůsobuje nové realitě. Systematickou redukci flotily si podle ČD Cargo vyžádala transformace průmyslu, dekarbonizace a Green Deal.
Dramatický úbytek komodit
Firma dosud vyřadila 1442 vozů, 360 z toho bylo v loňském roce a v prvním pololetí letošního roku 314. Prodaných je v současnosti podle ředitele odboru podpory prodeje ČD Cargo Michala Roha dalších 765 vozů.
„Cílový stav nyní odhadujeme na 15 až 16 tisíc vozů, což odpovídá reálné velikosti trhu, který budeme obsluhovat po dramatickém úbytku tradičních průmyslových a energetických komodit,“ dodal. Společnost v rámci redukce nadbytečných kapacit vytipovala dalších přibližně 4000 vozů a vybírá vozy, které nabídne v aukci ještě v letošním roce.
Vývoj v čase
Proces snižování počtu vozů není podle firmy otázkou jednoho roku a může se vyvíjet v čase. „Musíme reagovat na další vývoj evropského trhu, který se s ohledem na pokračující problémy průmyslu může ještě zmenšit. Nejde tedy o jednotlivá kola aukcí,“ uvedl Roh.
Aukce firma postupně vyhlašuje v systému portálu Tenderarena.cz a v případě elektronických aukcí využívá systém Proebis. Primárně se vyřazují vozy na uhlí, které jsou na konci takzvaného údržbového cyklu a které už podle ČD Cargo vzhledem k omezování těžby uhlí v Evropě už nikdo potřebovat nebude.
Mohlo by vás zajímat
„Obdobné nadkapacity tedy mají i jiné firmy v regionu. I přesto je zájem v tendrech vysoký a ukazuje se, že vyřazované vozy jsou pro zpracovatele atraktivní materiál. Výsledky aukcí potvrzují, že poptávka odpovídá našim představám a proces postupuje podle plánu,“ sdělil Ekonomickému deníku Roh.
Sto tisíc za vůz
Cena za vozy se podle něj odvíjí od kvality materiálu, hmotnosti a určuje ji i mezinárodní index BDSV. Částka za běžný vůz se může pohybovat okolo 100 tisíc korun podle konkrétní vozové řady a využití náhradních dílů.
„Nejde ale o významný zdroj příjmů nebo zajímavou obchodní příležitost, nýbrž o nezbytnou restrukturalizaci flotily, která je nutná k udržení naší konkurenceschopnosti v nákladní železniční dopravě,“ doplnil Roh.

Podle předsedy představenstva ČD Cargo Tomáše Tótha firma mezi lety 2022 a 2024 přišla o přepravu 10 milionů tun. „Nevzala nám je konkurence, náš tržní podíl je stále stejný, dokonce mírně roste, ale ten objem zboží zkrátka chybí, není, neexistuje,“ uvedl.
Minus pět milionů tun
Pracuje se podle něj s předpokladem, že příští rok z trhu zmizí přibližně pět milionů tun, znamená to, že se dostaneme na úroveň 45 milionů tun přepraveného zboží. „Pokud se na trhu něco zásadního nezmění, budeme chtě nechtě muset přizpůsobit firmu dalšímu snižování trhu na úroveň dlouhodobě oscilující okolo 40 milionů tun,“ konstatoval Tóth.
Dodal, že letošní rok si ČD Cargo vytklo jako druhý restrukturalizační, aby do budoucna mělo jen tolik kapacit, kolik bude v budoucnu potřebovat pro pokrytí požadavků zákazníků. „Ke stabilitě firmy vede jen jedna cesta. Musíme zredukovat fixní náklady, tedy naše výrobní prostředky, což jsou lidi, lokomotivy a vagony, na odpovídající úroveň,“ míní.
Společnost v červenci oznámila, že do konce roku propustí až 700 zaměstnanců, tedy více než desetinu celkového počtu. První vlna propouštění už se odehrála letos na jaře.
Jak už dříve sdělil člen prezidia Federace strojvůdců David Votroubek, výcvik strojvedoucích je časově a finančně náročná záležitost, cenu proškoleného člověka vyčíslil na milion korun. Pro ČD Cargo by tak podle něj bylo finančně nejvýhodnější si ponechat ze zaměstnanců co největší část.