Dceřiná společnost Českých drah ČD Cargo ohlásila další vlnu masivního propouštění. Federace strojvůdců České republiky chce nucený odchod lidí zmírnit. S firmou o tom bude jednat.

Společnost v týdnu oznámila, že do konce roku propustí až 700 zaměstnanců, tedy více než desetinu celkového počtu. První vlna propouštění přitom přišla už letos na jaře. V dubnu také společnost zároveň spustila hromadný rozprodej vozového parku, nabízela 24 hnacích vozidel a 1089 nákladních vozů.

Hodně drahý výcvik

Podle člena prezidia Federace strojvůdců Davida Votroubka je výcvik strojvedoucích časově a finančně náročná záležitost, cenu proškoleného člověka vyčíslil na milion korun. Pro ČD Cargo by tak podle něj bylo finančně nejvýhodnější si ponechat ze zaměstnanců co největší část.

Uvedl, že propouštění strojvedoucích by mohlo částečně „zbrzdit“, kdyby ČD Cargo zaměstnance pronajímalo své mateřské skupině. Samotný přestup lidí by byl podle něj vzhledem k české legislativě příliš náročný. Musí dojít k ukončení pracovního poměru a k navázání nového se vším, co k tomu patří, jde o vstupní zdravotní prohlídky či získání odborné způsobilosti u nového dopravce.

Jde o ceněnou profesi

Návrh na pronajímání strojvedoucích padl podle Votroubka už na jaře. Nebyl o něj ale ze strany Českých drah ani ČD Cargo velký zájem. Na začátku letošního roku měla firma 5700 zaměstnanců a cílový stav by měl být 4600 lidí. „Je to smutné, ČD Cargo během letošního roku zbaví přibližně 20 procent zaměstnanců, protože v té první fázi to bylo 400 lidí. Teď to má být dalších 700,“ posteskl si Votroubek. Jde přitom podle něj o vysoce ceněnou a nákladnou profesi. Výcvik strojvedoucích je časově a finančně náročná záležitost

Propouštění podle něj není třeba dělat takto masivně i proto, že by si firma měla ponechat větší rezervy zaměstnanců. „Vzhledem k tomu, jak firma působí na trhu, tak nelze úplně efektivně plánovat práci,“ poznamenal. Dopis personální ředitelce ČD Cargo s apelem měl podle Votroubka odejít ve čtvrtek nebo v pátek.

Mohlo by vás zajímat

Situace je kritická

Podle předsedy představenstva Tomáše Tótha je situace v železniční nákladní dopravě v Evropě kritická. „Propad klíčových odvětví evropského průmyslu se projevuje propady objemů v dopravě komodit a zboží po kolejích. Velcí národní i menší dopravci v Evropě hlásí masivní ztráty, propouštění i insolvence. Stačí se podívat do Polska nebo Německa,“ sdělil Ekonomickému deníku.

Nákladní vozy odvážejí uhlí z elektrárny Chvaletice. Ilustrační snímek. Foto: ČD Cargo

Ve snaze předejít podobným scénářům ČD Cargo podle něj spustilo v lednu loňského roku postupný proces zeštíhlení a restrukturalizace, který probíhá v současnosti a bude pokračovat.

„Naším cílem je zajistit udržitelný provoz, konkurenceschopnost a dlouhodobou ziskovost společnosti i za cenu menších objemů přeprav, které predikujeme pro letošní i příští rok u nás i v celé Evropě,“ doplnil.  Dokončení restrukturalizace a stabilizaci přepravních objemů plánuje firma v roce 2026.

Postupné snižování výkonu

Přepravní výkon dopravců na síti Správy železnic podle Tótha kopíruje vývoj v Evropě. Za první pololetí letošního roku poklesl o dalších 5,3 procenta. ČD Cargo za stejné období eviduje snížení výkonu o 3,2 procenta. „Znamená to, že po pádu přepravních objemů v roce 2023 a 2024 pokračuje pokles i v roce 2025. Na základě predikcí situace v průmyslu, energetice a dopravě se proto musíme připravit na to, že v dlouhodobém horizontu po roce 2026 budeme ročně přepravovat přibližně 40 milionů tun zboží. Tomu přizpůsobujeme naši společnost,“ uvedl.

Za propadem evropské nákladní železniční dopravy stojí podle Tótha i představitelů ministerstva dopravy trvalý odklon od využití fosilních paliv v energetice a teplárenství, menší produkce oceli v Evropě nebo výpadky energeticky náročné chemické výroby.

„Tyto faktory dále doprovází nejistá situace v oblasti automotive. Významný pokles v přepravovaných objemech se projevil i u nás. Dekarbonizace průmyslu a teplárenství způsobila za posledních pět let pokles přepravy uhlí o polovinu. Konec Liberty Ostrava znamenal propad přepravy rudy a železa o pět milionů tun ročně,“ konstatoval předseda představenstva ČD Cargo.

Ani kombinovaná doprava nestačila

Výroční zpráva společnosti za rok 2024 uvádí, že propad plně nemohly nahradit ani rostoucí objemy kombinované dopravy a dalších komodit, ani výkony ČD Cargo v zahraničí. Negativně se na hospodářském výsledku podle zprávy projevuje také meziroční růst cen řady nákladových vstupů. Dokument uvádí především trakční energie a tlak na zvyšování mezd.

Dlouhodobý proces restrukturalizace podle Tótha zahrnuje:

• Nutné postupné snížení nadkapacit, tak aby odpovídaly velikosti budoucího trhu. Jde o snížení počtu kolejových vozidel a celkové snížení počtu zaměstnanců společnosti.

• Narovnání cenově nerentabilních jednotlivých vozových zásilek. Vyjednává se zákazníky o přecenění některých zásilek tak, aby odpovídaly novým podmínkám (výrazné zvýšení nákladů způsobené 70% zdražením elektřiny za poslední 3 roky). Opouští se nerentabilní zakázky, kde není možné cenově konkurovat silniční dopravě.

• Přeprava nových komodit. Zvýšení objemů kontejnerové přepravy, přeprava komunálního odpadu, biomasy (po transformaci energetického průmyslu na obnovitelné zdroje) a surovin pro strategické stavby.

Dlouhodobě zvýhodněnou silniční dopravu jako jednu z příčin současného propadu přepravovaného objemu zboží po silnici vidí člen prezidia Federace strojvůdců David Votroubek: „Jednotlivé vozové zásilky, které se teď ruší, tak tam jsou největší konkurence dodávky do tří a půl tuny, které za použití silnic a dopravní cesty neplatí vůbec, případně regionální kamiony.“ Výše mýta je podle něj v České republice také dva až třikrát nižší než například v sousedním Německu nebo Rakousku.