Český nákladní železniční dopravce ČD Cargo koupil deset nových lokomotiv. Můžou ale jezdit jen u nás, protože nebyl dokončen evropský schvalovací proces.
ČD Cargo ve výběrovém řízení vybralo stroje z nabídky společnosti Bombardier Transportation. „Bez moderních interoperabilních lokomotiv se na zahraničních trzích neobejdeme,“ uvedl k akvizici předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. „V loňském pandemickém roce jsme mimo území České republiky zajistili přepravu 4,5 milionů tun zboží, v letošním roce plánujeme tyto objemy minimálně zdvojnásobit. Proto jsme se v souladu s koncepcí udržitelnosti a rozvoje parku železničních kolejových vozidel rozhodli pro nákup dalších moderních vícesystémových lokomotiv. Naše rozhodnutí již odsouhlasila i dozorčí rada,“ upřesnil Tomáš Tóth.
Dalším z důvodů pro pořízení nových lokomotiv je potřeba obnovy části technicky zastaralého lokomotivního parku spojená s nízkou provozuschopností, nedostatečným výkonem pro těžkou dálkovou vozbu a obecně také končící životností některých řad vozidel. Každý rok by v souladu s výše uvedenou koncepcí mělo být pořízeno až deset nových interoperabilních lokomotiv. Probíhající nákup deseti nových lokomotiv je realizován na základě řádného výběrového řízení vyhlášeného v září loňského roku. Výzvou k podání nabídky bylo v rámci veřejné soutěže osloveno 13 potenciálních uchazečů z řad výrobců či dalších poskytovatelů lokomotiv na Evropském trhu. Dopravce také využil pro oslovení dalších uchazečů svého profilu zadavatele. Vítězem se stala opět firma Bombardier Transportation GmbH, nyní součást skupiny Alstom Group, která podala jednoznačně ekonomicky nejvýhodnější nabídku.
ČD Cargo v rámci zkušebního provozu využívá již dvě lokomotivy řady 388 TRAXX 3 MS, dalších osm lokomotiv pro rozšíření zkušebního provozu dorazí postupně do konce března. Nasazovány budou v průběhu měsíce dubna a to zatím pouze na výkony v rámci České republiky. Podle kupní smlouvy mělo být prvních deset lokomotiv této řady již schváleno pro provoz ve všech sousedních zemích a v Maďarsku. Evropský schvalovací proces ale stále nebyl dokončen.
„K ukončení spolupráce s firmou Bombardier nevidíme nyní žádný důvod. K nesplnění dodací lhůty zakotvené ve smlouvě se společnost postavila čelem a to se všemi z toho plynoucími důsledky. Detaily z důvodu mlčenlivosti komentovat nemohu, ale rád bych ujistil, že prodlení bylo i přes komplikace způsobené pandemií naší společnosti plně kompenzováno. Není tedy žádný důvod k ukončení spolupráce,“ komentoval ještě nákup Tomáš Tóth. Doplnil, že dodávka dalších deseti strojů TRAXX 3 MS bude realizována v roce příštím roce.
ČD Cargo je dceřinou firmou státní akciové společnosti společnosti České dráhy. Vozový park společnosti zahrnuje přes 800 lokomotiv a tisíce nákladních vagónů. Léta ziskový podnik loni zasáhla koronavirová krize V prvním pololetí loňského roku ČD Cargo kvůli krizi utržilo ztrátu 44 milionů korun.
Tomáš Rovný