Český nákladní dopravce, který se dosud podílel na dovozu ukrajinských komodit jen okrajově, se nyní naplno zapojil do přepravy kukuřice. První vlak, sestavený ze speciálních kontejnerů, přepravil téměř 1500 tun této obiloviny. Kukuřice je do kontejnerů překládána z ukrajinských vozů v překladišti u Hanisky pri Košiciach. Ačkoliv je přeprava zemědělských komodit po železnici důležitým pomocníkem, Ukrajina stále usiluje o obnovení lodní dopravy.
Přeprava ukrajinské kukuřice vlaky českého nákladního dopravce probíhá s využitím tzv. bulk-kontejnerů. Jedná se o 30 stopé kontejnery konstruované pro přepravu sypkého materiálu, který je nakládán přes násypné otvory vrchem. ČD Cargo si zajistilo 70 takových kontejnerů, z nichž jsou sestaveny dvě vlakové soupravy, 20 vozová a 15 vozová.
První vypravený vlak dopravil ve 40 kontejnerech 1 480 tun kukuřice. Do přístavu Hamburg Hohe Schaar dorazil z překladiště po dvou dnech.
Zjistit celkové objemy ukrajinských agrárních komodit, které byly přes ČR přepraveny, prakticky nelze. Podle dostupných informací se mohlo za duben až červenec v tranzitu přes ČR jednat asi o 200 vlaků, které mohly přepravit okolo 350 – 400 000 tun agrárních komodit.
Ukrajina čeká na obnovení lodní dopravy
V současnosti svítá naděje na obnovení exportu z Ukrajiny lodní dopravou na základě dohody uzavřené koncem července mezi OSN, Tureckem, Ruskem a Ukrajinou o zajištění bezpečného vývozu obilí a potravinářských produktů z přístavů Oděsa, Čornomorsk a Južne.
První loď, ložená 26 000 tunami kukuřice, vyplula z Oděsy prvního srpna, dalších 16 lodí, které jsou zablokované v přístavech od začátku války, čeká na vyplutí.
Přesto bude rozvíjející se železniční přeprava potřebná, neboť na Ukrajině je přístavní infrastruktura k dispozici v menším rozsahu než dříve a aktuální dohoda o uvolnění blokády platí 120 dní.
Jana Bartošová