Liberecký kraj zdraží od příštího roku jízdné v regionální dopravě o čtyři až šest procent. S růstem cen počítá u jednotlivých i vícedenních jízdenek. Jednotné jízdné podraží i v Kraji Vysočina, pravidelní cestující si naopak polepší, od nového roku kraj zavádí výhodnou sedmidenní jízdenku. Další zdražování aktuálně nechystá Středočeský kraj, protože jízdné zdražil kvůli vyšším cenám pohonných hmot a energií už na začátku letošního dubna.

„Ponechat jízdné v původní výši nebylo vzhledem k ekonomické situaci a pokračujícím inflačním tlakům již nadále možné. Úprava tarifu musela reagovat na růst inflace a energetickou krizi, kdy došlo meziročně ke skokovému zvýšení cen energií a paliv v dopravě v celkovém součtu v řádu stovek milionů korun ročně,“ sdělil Ekonomickému deníku radní pro oblast veřejné dopravy Středočeského kraje Petr Borecký ze STAN.

Radní upřesnil, že výnosy ze zdražení činily 13 až 15 procent z celkových tržeb, jde přibližně o 250 milionů korun. „Navýšení tržeb ze zdražení slouží na pokrytí cen energií, palivových hmot a celkové inflace,“ dodal Borecký. Celkové tržby se v rámci predikce podle něj odhadují v roce 2023 na přibližně 2,2 miliardy korun.

Se změnou tarifu v dubnu došlo ve Středočeském kraji například ke sloučení jízdného za 14 korun a 22 korun do jedné jízdenky za 20 korun a časovou platností 15 minut. U jízdenek za 30 korun a výše nedošlo podle Boreckého ke změně ceny, ale pouze ke zkrácení časové platnosti jízdenky.

Mohlo by vás zajímat

„U celodenních jízdenek pro území Středočeského kraje došlo k výraznému zlevnění a zároveň zavedení nové celodenní jízdenky pro nejpoužívanější mimopražská pásma 1 až 4. Ta stojí 80 korun,“ sdělil Borecký. Cílem je podle něj podpořit pravidelné využívání veřejné hromadné dopravy a umožnit cestujícím nákup jedné jízdenky za den. Zrychlí se také odbavování cestujících u řidičů.

Možné budou i bezhotovostní platby

Kraj Vysočina chystá zdražení jízdného po roce v návaznosti na zdražování jízdného, které ohlásily České dráhy a na vládou chystané zvýšení DPH z 10 na 12 procent na veřejnou dopravu. Jednotlivé jízdné by mělo v kraji podražit v každém pásmu o dvě koruny.

Pokud si ovšem cestující v Kraji Vysočina koupí sedmidenní jízdenku, zaplatí podle vyjádření kraje méně. V případě sedmi obousměrných jízd uhradí pouze hodnotu necelých čtyř obousměrných jízd.

„Sedmidenní zvýhodněná jízdenka má veřejnost více motivovat k využívání veřejné dopravy – autobusů i vlaků, navíc pomůže urychlit odbavování cestujících, neboť odpadne pravidelný nákup jednotlivých jízdenek. Pro cestující se zvyšuje komfort, protože mohou tuto jízdenku zakoupit i bezhotovostně,“ uvedl předseda krajského Výboru pro strategické projekty Martin Hyský.

Jízdné pro pravidelné cestující bude výhodnější i v Libereckém kraji. Ceny celokrajských síťových jízdenek se vyplatí pravidelným cestujícím při dojíždění nad 35 kilometrů a u roční jízdenky nad 20 kilometrů.

„Snažili jsme se o to, aby se systémová změna co nejméně dotkla pravidelných cestujících a ponecháním cen u síťových jízdenek chceme, aby cestující co nejvíce využívali těchto produktů. To je i důvod, proč například zůstala neměnná cena roční jízdenky, která se asi nejvíce cestujícím dle stávající situace vyplatí, řekl ČTK náměstek primátora pro dopravu Jan Sviták ze Starostů pro Liberecký kraj. Roční jízdenka pro celý krajský Integrovaný dopravní systém stojí 10 tisíc korun.

Regionální jízdné v řadě míst České republiky podraží. Foto: České dráhy

Podle Svitáka náklady na veřejnou dopravu dlouhodobě rostou. „V roce 2020 činily kompenzace dopravcům 895 milionů korun a odhad na rok 2024 je 1,1 miliardy korun,“ dodal.

Kraj Vysočina v loňském roce za cestující doplatil autobusovým i vlakovým dopravcům celkem 1,37 miliardy korun, letos je podle informací z kraje připravena částka 1,48 miliardy korun a příštím roce Vysočina za cestující doplatí odhadem 1,52 miliardy korun.

Ve Středočeském kraji jsou podle radního pro oblast veřejné dopravy Středočeského kraje Petra Boreckého celkové náklady na dopravní obslužnost v regionální dopravě pro letošní rok ve výši zhruba 7,6 miliardy korun. Jedná se podle něj o předpokládanou hodnotu vzhledem k tomu, že rok není u konce. „Výdaje kraje na dopravní obslužnost pak činí v letošním roce 4,3 miliardy korun. Pro rok 2024 činí odhad celkových nákladů přibližně 8,3 miliardy korun, z toho výdaj kraje bude zhruba 4,8 miliardy korun,“ informoval Borecký.

Změny chystá i Plzeňský kraj

Aktualizovat ceník regionálního jízdného bude i Plzeňský kraj. Upravovat chce podle tiskové mluvčí kraje Evy Mertlové jízdné v rámci vnitřní městské zóny. Pro letošní rok počítá podle mluvčí veřejná linková doprava s částkou 712 milionů korun, drážní doprava pak s částkou vyšší než jedna miliarda korun. „ Na rok 2024 předpokládáme u veřejné linkové dopravy částku 687 milionů korun a na drážní dopravu pak 1,3 miliardy korun,“ konstatovala Mertlová.

Plzeňský kraj chce upravovat chce podle tiskové mluvčí kraje Evy Mertlové jízdné v rámci vnitřní městské zóny. Foto: Integrovaná doprava Plzeňského kraje

Beze změn zůstává podle mluvčího pražského magistrátu Víta Hofmana jízdné v hlavním městě. Zdražování aktuálně nezvažuje ani Ústecký kraj.

„Vzhledem k vyššímu DPH na jízdné přijde Ústecký kraj přibližně o 2,2 procenta tržeb,“ uvedla tisková mluvčí Magdalena Fraňková. Dodala, že za kompenzace dopravcům za autobusovou a železniční dopravu a za integrace s městskými dopravami zaplatí Ústecký kraj odhadem okolo 2,3 milionu korun. Pro příští rok odhaduje kraj, že na kompenzace vydá 2,6 milionu korun.

Tereza Čapková