První terminál vysokorychlostní železnice, který bude vystavěn v Nehvizdech v Polabí, už má svoji podobu. Správa železnic ve spolupráci s dodavatelem dokončila architektonickou studii tohoto budoucího významného dopravního uzlu.
Vysokorychlostní tratě jsou budoucností českých železnic. Nebude dlouho trvat a napříč Českem se budou řítit vlaky až 300 kilometrovou rychlostí. Cesta do práce se tak zkrátí na pár minut, k hranicím se člověk dostane do hodiny.
Pomohla i Francie
Dopracování soutěžního návrhu je běžnou součástí procesu projektování dopravních staveb. Dodavatelé zapracovali připomínky místních samospráv, zohledněny byly také návrhy kolegů z francouzských státních drah SNCF, kteří mají s provozem terminálů dlouholeté zkušenosti.
Architekti a projektanti v rámci úprav navrhli nový vstup do přestupního uzlu, který zlepší dostupnost terminálu pro pěší z obce Nehvizdy. Terminál je oproti původnímu návrhu prostornější, aby měl dostatečnou kapacitu pro přepravní poptávku.
Nové jsou rovněž lávky pro zlepšení přístupu z parkoviště. Ty zajistí i komfortní přestup mezi vlaky pro cestující. Na nástupištích pro ně budou zároveň zřízeny čekárny.
V rámci terminálu se počítá i s uzamykatelnými boxy, cyklostojany a zařízením pro dobíjení elektrických kol. U každého pátého parkovacího místa bude zařízení pro elektromobily.
Terminály: obchody, restaurace i školky
Na vysokorychlostních tratích jsou plánovány tři terminály: kromě Nehvizd také v Jihlavě a Roudnici nad Labem.
„Terminály nejsou konečnými stanicemi, jsou doplňkem center měst. Evropské zkušenosti nám ukazují, že na takových terminálech mohou vzniknout i jiné služby, jako je hotel, kongresové centrum nebo školka, kterou mají v Rakousku. Takže lidé, kteří tudy projíždějí do práce, zde mohou zanechat své děti, vysvětluje Martin Švehlík ze Správy železnic.
Francouzská Bretaň zaznamenala po připojení na vysokorychlostní železnici rozvoj turismu a obchodu. Dobrá dostupnost přitáhla investory, kteří tamní hospodářství posunuli na novou úroveň, ceny pozemků a nemovitostí se zvýšily. „Je dokázáno, že realitní trh je ovlivněn budoucí existencí VRT již několik let před začátkem výstavby, říká Martin Švehlík.
Se stavbou vysokorychlostního terminálu Praha-východ, který bude postaven v Nehvizdech, se počítá v roce 2025.
Jana Bartošová