INZERCE

Bývalý šéf Audi Rupert Stadler, na smínku na autosalonu v Ženevě 201. Foto: Wikimedia Commons

Bývalý šéf Audi Stadler oznámil přiznání. Souhlasí s návrhem soudu na dohodu o vině a trestu

Bývalý šéf Audi Rupert Stadler oznámil přiznání v procesu s podvodníky kvůli zmanipulovaným hodnotám emisí u dieselových vozů, napsal německý ekonomický list Handelsblatt. Souhlasí s návrhem soudu na dohodu o vině a trestu, uvedl ve středu u mnichovského zemského soudu jeho obhájce Thilo Pfordte. Komora pro hospodářskou kriminalitu měla pro Stadlera vyhlídku na podmíněný trest, pokud se obsáhle přizná a zaplatí 1,1 milionu eur (25,9 milionu korun).

S návrhem soudu souhlasilo i státní zastupitelství. Tím bylo dosaženo dohody o přiznání viny, uvedl předseda soudu Stefan Weickert. Jak uvedl Stadlerův obhájce, přiznání předloží soudu za čtrnáct dní. Vynesení rozsudku se očekává nejdříve o svatodušních svátcích, uvedl Weickert.

Stadler dlouho tvrdil, že je nevinný

Stadler léta protestoval proti své nevině a svůj názor nezměnil ani během procesu, který trvá už dva a půl roku. Podle předběžného posudku hospodářské kriminálky si však pravděpodobně nejpozději v červenci 2016 uvědomil, že s hodnotami výfukových plynů mohlo být manipulováno. Místo toho, aby však přišel věci na kloub a informoval obchodní partnery, nechal prodej vozů pokračovat až do začátku roku 2018. Proto by pro něj mohl přicházet v úvahu trest odnětí svobody za podvod z nedbalosti – s obsáhlým doznáním a zaplacením 1,1 milionu eur rovněž podmíněně.

Po uzavření dohody o vině a trestu chce soud Stadlera odsoudit k trestu odnětí svobody v délce jeden a půl až dva roky. Zkušební doba by pak činila tři roky, oznámil Weickert. Podmínkou podmíněného propuštění je odvádění peněz charitativním institucím.

Vozy splňovaly limity oxidů dusíku na zkušební stolici, ne na silnici

Bývalý šéf vývoje motorů Audi Wolfgang Hatz a dva jeho vedoucí inženýři se již přiznali, že zařídili, aby byl navržen software motoru. Díky nepřípustným poruchovým zařízením vozy splňovaly limity oxidů dusíku na zkušební stolici, ale ne na silnici. Tímto způsobem si automobilky chtěly ušetřit nákladnou dodatečnou montáž větších nádrží Adblue na čištění výfukových plynů, když se předtím přepočítaly.

Rupert Stadler se stal šéfem dceřiné společnosti VW se sídlem v Ingolstadtu v roce 2007 a vystřídal Martina Winterkorna, který se v té době posunul do čela koncernu. Od června 2018 byl Stadler čtyři měsíce ve vazbě v Augsburgu kvůli podezření z tajné dohody, a to až do svého odstoupení z funkce šéfa Audi a člena představenstva VW. Již dříve se dohodl s koncernem Volkswagen na občanskoprávním vyrovnání a svému bývalému zaměstnavateli zaplatil 4,1 milionu eur za porušení povinností.

(mig)