BYOB (Bring Your Own Battery) model může být cesta, jak ušetřit nemalé náklady na obnovu zastaralé elektrické sítě. Vyzkouší ho v Kalifornii.
Není to tak dávno, kdy se na střechách domů objevily solární panely pro výrobu elektřiny, kterou majitelé spotřebovávali sami, případně prodávali ostatním prostřednictvím elektrické sítě. Dnes se ve 44 státech USA nachází více než 780 tisíc domácností a firem, které fotovoltaické elektrárny využívají.
Nyní přichází nová technologie, která by mohla být řešením, kterak ušetřit velké objemy prostředků v podobě investic do obnovy zastaralé elektrické sítě. Jde o tzv. BYOB (Bring Your Own Battery) model.
Tento model by měl fungovat podobně jako jiné modely na bázi „bring your own“. V případě elektřiny mají být domácnosti odměňovány za to, že poskytnou své „zásoby“ elektřiny v době, kdy bude vysoká poptávka. Firma, která bude tento systém provozovat, tak sejme z majitele přenosové soustavy nemalé náklady, neboť namísto investic do obnovy elektrické sítě by se měly budovat „elektrické“ hotspoty.
Stávající regulace však ještě pořád většinu utilit odměňuje za „zakopávání oceli do země a výrobu stále většího množství elektřiny,“ píše Karin Rivesová. Kalifornská firma San Diego Gas & Electric tak způsobila rozruch, když oznámila záměr vyzkoušet nový typ obchodního vztahu se konečnými spotřebiteli tím, že chce jejich vlastní „baterie“ zapojit do sítě.
Budoucnost je prý v tom, že stále více domácností bude pořizovat baterie na ukládání elektřiny, vyprodukované jejich fotovoltaickými panely. Takové baterie tak sníží tlak na utility, které nebudou muset nákladně opravovat a udržovat tak rozsáhlou elektrickou distribuční soustavu.
Stávající majitelé utilit tak budou mít novou roli, protože jejich tradiční výroba a prodej elektřiny tak budou prakticky zastaralé. Namísto toho se posunou do pozice subjektů, usnadňujících přenos energie mezi koncovými zákazníky. San Diego Gas & Electric bude nyní zjišťovat, jak u svého pilotního projektu zajistí dostatečnou propojenost mezi domácími bateriemi a elektrickou sítí.
Karin Rivesová je přesvědčena, že ostatní majitelé utilit budou tohoto příkladu následovat. Poptávka po domácích záložních bateriích roste paralelně s tím, jak se zvětšuje objem fotovoltaických instalací. Taková kombinace samozřejmě domácnostem ušetří nejen spoustu elektrické energie, ale také peněz.
Trh s domácími bateriemi se pomalu rozjíždí. Společnost Green Mountain Energy z Vermontu začala minulý měsíc jako první tradiční výrobce elektřiny v Americe instalovat domácnostem baterie Powerwall, které využívají automobily Tesla.
Tesla ruku v ruce s tím již buduje továrnu na výrobu těchto baterií nejen pro svá auta, ale právě také pro domácnosti v očekávání rapidního růstu tohoto trhu. Baterie se budou vyrábět v Nevadě a investice do výrobních hal dosáhnou pět miliard dolarů.
Trh s domácími bateriemi je zatím velmi malý. Nicméně s tím, jak se očekává jeho strmý růst, budou zřejmě podobné investice do výroby stále častější a v nejbližší době bude jejich ziskovost velmi vysoká. To bude následně motivovat k dalšímu výzkumu, jak baterie zefektivnit. Slibnou cestou je využití nanotechnologií.
-usi-