Německý Bundestag schválil novelu zákona o komplexní renovaci německé železniční sítě. Zákon má pomoci odstranit překážky, aby se spolková vláda mohla více podílet na nákladech například na údržbu a opravy. Reforma potřebuje ještě souhlas spolkové rady – Bundesrat. Řeší se možný vznik víceletého fondu.
Schválená reforma spolkového zákona s názvem Bundesschienenwegeausbaugesetzes má podpořit investice do železnic.
Konkrétně mají být odstraněny překážky, aby se federální vláda mohla více podílet i na nákladech na údržbu a opravy – nejen na stavební projekty.
V závěrečné plenární rozpravě hovořil státní tajemník pro dopravu Michael Theurer (FDP) o „základu pro novou architekturu financování železnic v Německu“.
Reforma, kterou ještě musí schválit Spolkový sněm, je považována za důležitou pro rekonstrukci důležitých železničních úseků, která začne v létě.
Do roku 2030 je plánována celková obnova 40 obzvláště vytížených železničních tratí.
První z nich bude Riedbahn mezi Frankfurtem nad Mohanem a Mannheimem, která má být od poloviny července na pět měsíců uzavřena a kompletně zrekonstruována.
Dirk Flege, výkonný ředitel aliance Pro-Rail, uvedl, že změny ve financování železniční infrastruktury jsou změnou kurzu směrem k reformě železnic.
„Pouhé urychlení a snížení byrokratického pokroku u stávající sítě však nestačí. Potřebujeme také spolehlivé vyhlídky na výstavbu a rozšiřování železničních tratí. Vhodným prostředkem by byl víceletý fond, jako je ten švýcarský,“ dodal Dirk Flege.
(nik)