Tunel na trase mezi Elin Pelin a Vakarel bude mít dva tubusy a délku sedm kilometrů. Nákladní vlaky zde budou moci jezdit až 120kilometrovou rychlostí. Nejde však jen o modernizaci bulharské železniční infrastruktury. Projekt je významný i proto, že usnadní nákladní dopravu na koridoru, který je součástí sítě TEN-T. Bulhaři za celý projekt zaplatí 498 milionů bulharských levů, což je asi 225 milionů eur.
Výstavba tunelu spadá pod projekt modernizace železničního úseku Elin Pelin – Vakarel. Jde o hlavní bulharskou železniční sít ve směru východ–západ, které je důležitá nejen pro Bulharsko, ale i sousední země, uvádí bulharská národní správa železniční infrastruktury.
Tunel pro osobní i nákladní dopravu
Trasa, na které tunel vznikne, je dlouhá dvacet kilometrů a je součástí projektu „Modernizace železničního úseku Elin Pelin – Kostenets“. Celkem 498 milionů bulharských levů bude investováno do rekonstrukce 20kilometrového úseku v rámci dvou operačních programů „Doprava a dopravní infrastruktura2014–2020″ a „Dopravní konektivita“.
Sedm kilometrů dlouhý tunel je navržen tak, aby v něm osobní vlaky mohly jezdit 160kilometrovou rychlostí, nákladní pak budou moci jezdit rychlostí až 120 kilometrů za hodinu.
Kromě zvýšení nejvyšší možné rychlosti má modernizace přispět také ke snížení nákladů na údržbu, zlepšení bezpečnosti provozu a snížení počtu a četnosti nehod v souvislosti s odstraněním železničních přejezdů nebo snížení negativních dopadů na životní prostředí díky přechodu ze silnic na železnici.
„Z technického i stavebního ohledu jde o velkou výzvu, protože tato část je z celého projektu tou nejobtížnější,“ říká bulharský ministr dopravy, informačních technologií a komunikací Georgi Todorov.
Tranzit směr jih
Úsek je součástí železniční trati Sofie – Plovdiv na hlavní železniční síti TEN-T, která spojuje dvě největší bulharská města. Projekt přispívá k jednomu z hlavních národních strategických cílů v oblasti dopravy –zlepšení bulharské železniční sítě podle norem Evropské unie a její integrace do evropské sítě TEN-T.
Modernizací podstatné části úseku železniční trati projekt přispěje nejen k ekonomickému rozvoji regionu, ale také ke zlepšení výkonnosti hlavního koridoru evropské sítě Orient/střední východ.
Poslední železniční tunel Bulhaři postavili mezi lety 1949 až 1951. Šlo o tunel Koznica, který spojuje horu Starou Planinu a Srednou Goru.
Součástí projektu je i nová kontaktní síť a nové systémy a zařízení pro externí napájení a vnější osvětlení prostor stanic. Kromě jiného zde bude také silniční nadjezd a podjezd, osm mostů, protihluková zařízení, nová zabezpečovací a telekomunikační zařízení či kamerové systémy a informační systémy pro cestující.
Tomáš Rovný