Sjednocování technických parametrů evropské železniční sítě je jedním z požadavků pro konkurenceschopnou nákladní dopravu. Členské státy proto zřizují železniční nákladní koridory, přičemž jedním ze základních požadavků je do konce roku 2030 umožnit provoz vlaků dlouhých 740 metrů. V rámci české železniční infrastruktury takový provoz zatím není možný, což konkurenceschopnost železniční nákladní dopravy značně omezuje. Správa železnic proto vypsala tendr na studii proveditelnosti. Ta má prověřit nejen možnosti úprav a modernizace českých tratí zařazených do sítě TEN-T, ale také definovat jejich konkrétní podobu. Předpokládaná cena studie je 16,5 milionu korun, zájemci mohou nabídky podávat ještě více než měsíc.
Studie proveditelnosti, kterou Správa železnic poptává v rámci nadlimitní veřejné zakázky, má prověřit možnosti úprav či modernizace železniční infrastruktury na území České republiky nutných k zajištění plynulého provozu vlaků o délce 740 metrů podle požadavků evropské legislativy.
Součástí studie budou i související úpravy navazující technické i technologické infrastruktury, v koordinaci s dalšími rozvojovými projekty a záměry dotčených krajů, měst, obcí a dalších oprávněných subjektů, jako je třeba Ředitelství silnic a dálnic, a při současném zohlednění požadavků na výhledový rozsah osobní a nákladní dopravy a zajištění dopravní obslužnosti řešeného území. Konkrétně jde o tratě zařazené do sítě TEN-T a tratě Choceň – Hradec Králové – Velký Osek.
Plynulý a efektivnější provoz
Vybraný dodavatel ve studii zohlední také případné návrhy stavebních zásahů do navazující železniční sítě, pokud bude prokázána jejich účelnost na základě výstupů z přepravní prognózy a dopravní technologie.
K základním cílům projektů patří zejména zajištění podmínek pro plynulý provoz nákladních vlaků o délce 740 metrů, včetně celkového zlepšení parametrů řešené infrastruktury pro efektivnější provoz železniční nákladní dopravy, a to včetně potenciálního snížení provozních nákladů vlaků díky případnému snížení potřebného počtu vlaků v důsledku prodloužení jejich délky či zkrácení trasy.
Dále jde o zajištění požadované kapacity železnice i s ohledem na budoucí požadavky objednatelů dopravy a osobních i nákladních dopravců. Modernizace infrastruktury by měla umožnit vytvoření podmínek pro zajištění přesunu nákladů ze silnic na železnici.
Mohlo by vás zajímat
Územní plánování
„Specifickým cílem studie proveditelnosti je rovněž vytvoření relevantního územně-plánovacího podkladu pro zajištění změn územně plánovacích dokumentací v řešeném území, a tím vytvoření územních předpokladů pro realizaci navržených změn,“ uvádí se v zadávací dokumentaci Správy železnic.
Projektové varianty pak budou posouzeny a porovnány nejen z hlediska proveditelnosti a realizovatelnosti, ale také s ohledem na průchodnost ve smyslu životního prostředí či územně-plánovacího.
Ještě před tím, než bude realizován konkrétní návrh, je třeba detailně vyhodnotit možnosti a podmínky takto dlouhých vlaků a definovat kritická místa infrastruktury, které by provoz 740 metrů dlouhých vlaků mohly omezit, případně zcela znemožnit.
Výpočty jízdních dob
„Prioritně bude sledován koridor stávajících tratí ve snaze využít v maximální možné míře stávajícího obvodu dráhy (drážních pozemků). V odůvodněných případech, které vyplynou z potřebných úprav řešené infrastruktury, je však možné navrhnout také přeložky nebo nové úseky tratí přinášející podstatné zlepšení kvality provozu a atraktivity železniční dopravy v souladu s cíli projektu,“ uvádí se v dokumentu.
Kromě řady dalších parametrů bude muset studie zohlednit také výpočty jízdních dob všech významných relací, včetně zohlednění vlivu a problematiky provozu pod dohledem ETCS.
Správa železnic nabídky posoudí na základě nejvýhodnějšího poměru nabídkové ceny a kvality. Dílčí hodnotící kritéria nabídková cena a zkušenosti vybraných členů odborného personálu dodavatele mají v celkovém hodnocení stanovenou váhu shodně na 50 procent.
Nabídky mohou uchazeči podávat do poloviny září.
Lucie Přinesdomová