Volkswagen se bude muset pravděpodobně rozhodnout, kterých značek se zbaví. Škoda mezi ně nepatří.Skandál kvůli falšování emisních dat možná vyjde Volkswagen na miliardy eur. A možná bude muset díky tomu provést inventuru svého impéria, které čítá na 12 různých značek. Volkswagen není totiž jen výroba Passatů nebo Porsche Cayenne, VW vyrábí snad vše od levných aut, přes motocykly až po těžké nákladní automobily.
Zatímco v minulosti si Volkswagen mohl dovolit podporovat některé své divize bojující o přežití, jako španělský Seat, Bugatti nebo MAN, nyní se zřejmě tyto peníze budou hodit k pokrytí očekávaných nákladů, které s sebou přinesl emisní skandál. „Volkswagen má několik značek, které patří do ´hezké je vlastnit´ kategorie. Jsou to třeba Bugatti, Lamborghini nebo Ducati, ale nejsou to ty, které tvoří jádro společnosti, které by vydělávalo peníze,“ řekl agentuře Bloomberg Stefan Bratzel, ředitel Centra automobilového managementu při Univerzitě aplikovaných věd v Německém Bergisch Gladbachu.
Nový šéf Volkswagenu Matthias Müller tento měsíc řekl, že Volkswagen nepotřebuje nutně revoluci, ale bude pozastavovat nebo zcela rušit projekty, které nejsou klíčové. Cílem je samozřejmě co nejrychleji snižovat náklady, jelikož se očekává, že celý skandál bude Volkswagen stát více než 6,5 miliardy eur.
Italský výrobce motocyklů Ducati je jeden z těch, kterých se VW může dovolit zbavit. Ducati byl Volkswagenem koupen v roce 2012 za 860 milionů eur. Tím se zkompletovala „sbírka“ výrobců luxusních motocyklů a automobilů a Ducati tak přibylo k Lamborghini, Bentley a Bugatti.
Na Bentley drtivě dopadl pokles prodejů v Číně, a tak se jeho provozní zisk v prvním pololetí tohoto roku propadl o 43 % na 54 milionů eur. Ačkoli VW nezveřejňuje ekonomická data zvlášť pro Lamborghini a Bugatti, je celkem zřejmé, že ani jedna z těchto značek Volkswagenu finančně nic nepřináší. „Bugatti patří k přebytečným věcem ve Volkswagenu“, říká analytik Frank Schwope a dodává: „je to jen značka, která tvoří nějakou image, ale ve špatných časech se bude VW soustředit především na to, co mu nese peníze.“
VW se také může blíže podívat na strukturu svých značek mezi nákladními automobily. Scanii a MAN nekupoval ve zrovna dobrém stavu, a tak bylo nutné provést některá zefektivňující opatření. Zisk MANu v letošním prvním pololetí kleslo 17 % na 185 milionů eur, když jeho rentabilita tržeb ve stejném období činila jen 2,8 %.
Další značkou, která bude podrobena důkladnému rozboru je Seat. Ten nevytvořil celoroční zisk od roku 2007 a disponuje portfoliem spíše levnějších modelů, které ale hravě nahradí mladoboleslavská Škoda. Škoda za první pololetí tohoto roku vytvořila provozní zisk ve výši 522 milionů eur (přes 14 miliard korun). Pro Seat hovoří fakt, že příští rok vyjede na trh s kompaktním SUV. Seat je však přesvědčen, že je klíčovým aktivem celé skupiny.
Jakékoli návrhy na vypuštění Seatu z koncernu VW však jistě narazí na tuhý odpor z řad odborových lídrů, kteří disponují polovinou křesel v dozorčí radě Volkswagenu. Na návrh by snad mohli přistoupit jen tehdy, pokud VW slíbí zachování pracovních míst.
-usi-