Vyšší rychlost na trati, nová nástupiště, pohodlnější přestupy. Trať z Prahy na Beroun čeká další část modernizace. Spolu s ní se ale řeší i otázka – kde podél trati zaparkovat? Středočeský kraj a Správa železnic se chtějí domluvit na společném postupu.

„Správa železnic v současné době ve Středočeském kraji modernizuje, elektrifikuje nebo připravuje obnovu řady tratí. Bohužel se v rámci této činnosti v některých případech zapomíná na výstavbu doprovodné infrastruktury, jako jsou například parkoviště pro cestující a přístup z nich na nástupiště,“ uvedl mluvčí.

Malá parkoviště podél trati

Výstavba parkovišť se řeší i v rámci optimalizace trati „odbočka Berounka (včetně) – Karlštejn (včetně)“, která je součástí modernizace trati z Prahy do Berouna. Jednání se Správou železnic vede radní pro veřejnou dopravu a mobilitu Petr Borecký (STAN). Podle Hejdy se v současné době se připravuje smlouva, která by spolupráci zastřešila.

Dohoda se má zahrnovat mimo jiné i vybudování malých parkovišť v blízkosti některých nádraží na trati do Berouna. Podle mluvčího Středočeského kraje Adama Hejdy se týká předběžně Řevnic, Zadní Třebaně a také Karlštejna.

Vizualizace zastávky v Černošicích. Zdroj: Správa železnic

Potvrdila to také mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. „V rámci projektu bude Správa železnic hradit náklady přímo spojené s optimalizací trati, a to včetně vyvolaných investic v souladu s metodikou Státního fondu dopravní infrastruktury. Podoba zmiňovaných parkovišť je pak předmětem aktuálních diskusí mezi Správou železnic a krajem,“ sdělila Ekonomickému deníku.

Hledají se pozemky

Podle dohody by měla Správa železnic v rámci svých projektů ve Středočeském kraji průběžně definovat pozemky vhodné pro stavbu parkovišť nad rámec toho, co už v projektech má a je schopna financovat ze zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury a provozovat.

Středočeský kraj by měl poté podle Hejdy potvrdit, jestli mu dává výběr konkrétních parkovišť vzhledem k obratu cestujících smysl. „Pokud ano, Správa železnic parkoviště projekčně připraví a povolí. Středočeský kraj ve spolupráci se Správou železnic zajistí výkup pozemku,“ doplnil. Kraj by se následně postaral také o výběr zhotovitele a parkoviště postavil.

Mohlo by vás zajímat

Další varianty podle mluvčího je, že Správa železnic a kraj uzavřou smlouvu o dotaci, kraj by parkoviště zaplatil a Správa železnic ho postavila v rámci velké infrastrukturní stavby. Po stavbě by pak parkoviště předala kraji.

Vlaky pojedou rychleji

Modernizace trati Odbočka Berounka – Karlštejn by měla začít v roce 2026, ukončení se předpokládá v roce 2028. Upravovat se budou úseky mezi stanicemi i samotné stanice v Dobřichovicích, Řevnicích, Zadní Třebani a Karlštejně a zastávka Všenory. Traťová rychlost se má po rekonstrukci zvýšit na 140 kilometrů za hodinu.

Správa železnic bude modernizovat také úsek mezi Radotínem a budoucí odbočkou Berounka. Obnovou projde zhruba 5,5 kilometru dvoukolejné trati. Práce zahrnou nejen rekonstrukci železničního svršku a spodku, mostů a trakčního vedení, ale také zastávek Černošice a Černošice-Mokropsy. Stavební práce se plánují v letech 2026 až 2029. Projekt navazuje na dokončenou modernizaci úseku ze Smíchova do Černošic, která skončila v roce 2023.