Státem vlastněná akciová společnost MERO ČR odstartovalo práce na rozšíření kapacity evropského ropovodu TAL. Česko díky tomu bude už od roku 2025 nezávislé na ruské ropě. Technologické práce budou probíhat ve čtyřech zemích – v Itálii, Rakousku, Německu i České republice. MERO ČR podle svého vyjádření zajistí dosažení největší kapacity ropovodu TAL v jeho historii.

MERO ČR (MEzinárodní ROpovody – pozn. red.) je vlastníkem a provozovatelem české části ropovodu Družba a ropovodu IKL. Společnost je jediným přepravcem ropy do České republiky. Cílem projektu TAL-PLUS je od roku 2025 navýšit dodávky ropy z ropovodu TAL pro Česko o 4 miliony tun ročně a tím získat nezávislost na ruské ropě.

MERO ČR zmíněnou aktivitou pokračuje v posilování energetické bezpečnosti a ropné soběstačnosti České republiky. Společnost odstartovala práce na rozšíření kapacity evropského ropovodu TAL. Ten vede ropu z Itálie do Německa a poté na něj navazuje ropovod IKL, který pokračuje do Česka.

V dalších měsících dojde k technickým úpravám a modernizaci ropovodu TAL a technologických součástí v celkem čtyřech zemích – v Itálii, Rakousku, Německu i České republice. Díky tomu dojde k dosažení největší kapacity ropovodu TAL v jeho historii a tento ropovod se stane jedním z nejvýkonnějších v rámci celé Evropy.

Mohlo by vás zajímat

MERO ČR těmito kroky naplňuje projekt TAL-PLUS, jehož cílem je od roku 2025 navýšit dodávky ropy pro Česko o 4 miliony tun ročně. Celkově tedy začne ropovod TAL, resp. IKL, dodávat Česku 8 milionů tun ropy ročně, a to plně pokryje ropné potřeby naší země. Díky tomu získá Česko ropnou nezávislost na ruské ropě z ropovodu Družba, který bude možno v budoucnu využít na dodávky jiných druhů rop nebo ho transformovat na přepravu alternativních energetických surovin.

„MERO ČR naplňuje své závazky a pokračuje v posilování energetické bezpečnosti a ropné nezávislosti České republiky. Odstartovali jsme práce na rozšiřování kapacity evropského ropovodu TAL a realizaci projektu TAL-PLUS. Jde o jeden z nejvýznamnějších strategických projektů v historii MERA i v oblasti energetické bezpečnosti Česka. Díky technickým úpravám, které nemají v historii ropovodu TAL obdobu, dojde už od roku 2025 k navýšení dodávek ropy pro Česko o 4 miliony tun ročně. Ropovod TAL a na něj navazující ropovod IKL budou schopné ročně do Česka dodat až 8 milionů tun ropy. To plně pokryje
potřeby naší země a Česko už nebude závislé na ruské ropě z ropovodu Družba,“ uvedl generální ředitel MERO ČR Jaroslav Pantůček.

„Skupina TAL si je vědoma strategického významu projektu TAL-PLUS pro bezpečnost dodávek energie v České republice a pevně se zavázala k jeho včasné realizaci do konce roku 2024, a to díky pochopení a souhlasu všech akcionářů TAL, stejně jako díky kompetenci a nasazení zaměstnanců TAL. Sestavili jsme tým pro řízení projektu a zahájili práce na výměně a modernizaci čerpadel a motorů. Rozšíření kapacity potrubí probíhá s maximálním důrazem na bezpečnost a efektivitu provozu,“ doplnil Alessio Lilli, generální ředitel TAL.

„MERO ČR zahájilo práce na technických úpravách a modernizaci ropovodu TAL, práce budou probíhat v celkem čtyřech zemích, v Itálii, Rakousku, Německu i České republice. Díky tomu dojde k dosažení největší kapacity ropovodu TAL v jeho historii a tento ropovod se stane jedním z nejvýkonnějších v rámci celé Evropy. V současné chvíli jsme dokončili výběr technologických komponentů, které budeme do jednotlivých částí ropovodu instalovat. Jde o nejmodernější pumpy a čerpadla, jejichž výkony jsou srovnatelné s elektrickými lokomotivami. Dokončujeme výběr dodavatele na průtokoměry a spustili jsme projekční přípravu kompletních potrubních úprav a stavebních činností. Velké technické změny připravujeme také v Centrálním tankovišti ropy v Nelahozevsi. Musíme připravit naši infrastrukturu na daleko masivnější průtoky nových dávek ropy, posuzujeme skladovací kapacity a také dojde k novým postupům v rámci míchání ropy a jejího transferu do rafinérií. Práce probíhají podle přesného harmonogramu, k navýšení dodávek ropy pro Česko dojde od začátku roku 2025, s dokončením všech prací, včetně možných stavebních a technologických úprav na českém i německém tankovišti ropy počítáme v roce 2026,“ dodal provozně-technický ředitel MERO ČR Zdeněk Dundr.

Přehled aktivit MERO ČR v rámci rozšiřování kapacity a modernizace ropovodu TAL:

VÝBĚR TECHNOLOGICKÝCH KOMPONENTŮ

Dokončen výběr dodavatelů technologických komponent (07/2023)

⬛ Pumpy + čerpadla
⬛ Frekvenční měniče
⬛ Bezpečnostní uvolňovací ventily
⬛ Finalizuje se výběr dodavatele na průtokoměry (předpoklad 08/2023)

Zahájena projekční příprava potrubních úprav, stavebních činností (betonové základy, zastřešení, elektroinstalace)

TECHNOLOGICKÉ ÚPRAVY V CENTRÁLNÍM TANKOVIŠTI ROPY V NELAHOZEVSI

Studie proveditelnosti (6/2023)

⬛ úpravy na Centrálním tankovišti ropy (CTR)
⬛ intenzifikace čerpání mezi CTR a koncovým zařízením Litvínov
⬛ zvýšení průtoku mezi CTR – Litvínov
⬛ napojení řídicího systému IKL na úsek CTR – Litvínov
⬛ instalace nového regulačního ventilu a měřící tratě v koncovém zařízení Litvínov
⬛ změna provozního povolení IKL (bezpečnostní funkce, maximální průtoky a řízení)
⬛ možnost přímého čerpání do rafinérie v Kralupech z IKL

Zahájeny projekční práce (07/2023)

PRÁCE V DCEŘINÉ SPOLEČNOSTI MERO GERMANY GMBH

Tankoviště Vohburg, Německo

Studie proveditelnosti: dokončena studie proveditelnosti 06/2023 (instalace nového hlavního čerpadla a podávacího čerpadla)

⬛ Test aditiv: proveden test aplikace aditiv pro zvýšení průtoku (07/2023)

⬛ Start projekčních přípravných činností

⬛ Projekt TAL-PLUS – projekt zkapacitnění ropovodu TAL

⬛ Technické úpravy (intenzifikace) na ropovodu TAL poskytnou navýšení provozní kapacity o 4 mil. tun ročně v systému TAL potřebné pro Českou republiku. MERO tím zajistí dostatečnou přepravní kapacitu pro rafinerie na území ČR.
⬛ Kromě úprav na ropovodu TAL bude potřeba provést také dílčí úpravy na vstupu a výstupu z ropovodu IKL a posoudit posílení skladovacích kapacit na tankovišti MERO Germany ve Vohburgu a na Centrálním tankovišti ropy v Nelahozevsi.
⬛ Celkový odhad nákladů na projekt TAL-PLUS, včetně úpravy technologie MERO Germany, úpravy technologie MERO ČR a vedlejších nákladů je 1,3 mld. Kč až 1,6 mld. Kč. V případě potřeby navýšení skladovacích kapacit činí celkový odhad nákladů 2,3 mld. Kč (při kurzu 25 Kč/€).
⬛ Finanční náklady na projekt nese společnost MERO ČR, tj. bez potřeby financování ze státního rozpočtu.
Celková doba realizace je 25 měsíců (jedná se pouze o úpravy na ropovodu TAL, nikoliv navyšování skladovací kapacity).
⬛ Navýšení dodávek ropy by mělo začít od roku 2025.

(nik)