Evropský parlament schválil zásadní změnu emisních pravidel, která má automobilkám ulevit od sankcí. To se bude týkat i letošního roku, kdy se výrobci podle návrhu Evropské komise vyhnou placení pokut za nesplnění emisních cílů.

Nově budou moci emise vykazovat v tříletém průměru a ne jednou za rok. Zástupci členských států EU se na změně emisních norem CO2 shodli ve středu. Nyní musí předpis ještě formálně schválit Rada Evropské unie, následně začne norma platit.

Většina byla „pro“

Návrh Evropské komise podpořilo 458 europoslanců z 573 přítomných, proti jich bylo 101. Hlasování se zdrželo 14 členů Evropského parlamentu.

Návrh je součástí akčního plánu Komise pro evropský automobilový průmysl, který unijní exekutiva představila 5. března. Navazuje na strategický dialog o budoucnosti automobilového průmyslu, který zahájila předsedkyně EK Ursula von der Leyenová na konci ledna a jehož součástí byla otevřená veřejná konzultace a diskuse s průmyslem a dalšími zúčastněnými stranami.

Malé povzbuzení

Cílem navrhované změny je podpořit evropský automobilový průmysl, který prochází rychlými technologickými změnami a čelí rostoucí konkurenci. Automobilový průmysl zaměstnává zhruba 13 milionů lidí a v Evropské unii vytváří 14 procent hrubého domácího produktu (HDP).

Ministr dopravy Martin Kupka už dříve návrh Evropské komise okomentoval, že je „malým, ale citelným povzbuzením“ v oblasti evropského automobilového průmyslu. Europoslanci Alexandr Vondra a Ondřej Krutílek byli z návrhu Komise zklamaní.  „Nejenže měla s návrhem přijít dříve, ale navrhla zprůměrování jen na tři roky, což je nedostatečné a může podkopat ostatní pozitivní opatření akčního plánu,“ sdělil v březnu Ekonomickému deníku Krutílek.

Mohlo by vás zajímat

Alexandr Vondra k aktuálnímu rozhodnutí Evropského parlamentu uvedl, že už od loňského podzimu navrhovali, aby byly pokuty úplně zrušeny, protože automobilkám budou škodit v každé podobě. Krutílek dodal, že se k řešení problému budou muset zase za čas vrátit.

Portfolio v oblasti udržitelné dopravy a cestovního ruchu získal v Evropské komisi Apostolos Tzitzikostas. Zdroj: Apostolos Tzitzikostas/Facebook

Bezpečná zóna

Automobilky podle českých europoslanců potřebují bezpečnější zónu pěti let, aby větší nástup elektromobility zvládly a byly konkurenceschopné vůči globálním konkurentům. „V tomto smyslu se budeme snažit očekávaný návrh upravit,“ poznamenal už dříve Krutílek a nyní to zopakoval.

Pětileté období pro kalkulaci emisí oxidu uhličitého prosazuje zároveň česká vláda v čele s premiérem Petrem Fialou (ODS) a ministrem dopravy.

Cíle platí

Eurokomisař pro udržitelnou dopravu a cestovní ruch Apostolos Tzitzikostas zároveň v březnu oznámil, že se revize legislativy pro emisní normy oxidu uskuteční letos ve třetím a čtvrtém čtvrtletí, jde o posun z roku 2026.

Tzitzikostas zároveň také upozornil, že i nadále platí stávající cíl Evropské unie, aby byly v roce 2035 vyráběny pouze automobily s nulovými emisemi oxidu uhličitého.