INZERCE

Nákladní vlak DB Cargo ve středním údolí Rýna. Ilustrační snímek. Foto: Deutsche Bahn AG

Brusel schválil miliardovou německou pomoc pro železniční nákladní dopravu

Německo může podpořit železniční nákladní dopravu částkou přibližně 1,7 miliardy eur. Evropská komise tento týden schválila finanční opatření v Bruselu. Pomůže železniční nákladní dopravě zůstat konkurenceschopnou, oznámila Komise. Do roku 2030 má být přibližně čtvrtina veškerého zboží v Německu přepravována po železnici. Protože se to železničním společnostem ne vždy vyplácí, chce je spolková vláda podpořit – a nyní pro tuto obří podporu získala souhlas z Bruselu.

Evropská komise schválila v rámci pravidel EU pro státní podporu německý program ve výši 1,7 miliardy eur na podporu provozovatelů železniční nákladní dopravy v oblasti přepravy jednotlivých a skupinových vozů. Opatření přispěje k zajištění konkurenceschopnosti odvětví nákladní železniční dopravy a zároveň k zachování environmentálních parametrů železnice v souladu s cíli strategie Komise pro udržitelnou a inteligentní mobilitu a evropské Zelené dohody.

Konkrétně se jedná o takzvanou přepravu jednotlivých vozových zásilek, kterou v Německu provozuje především Deutsche Bahn. Skupina vyzvedává jednotlivé vozy nebo skupiny vozů přímo z dep zákazníků. Na seřaďovacích nádražích se pak spojí do dlouhých vlaků, v místě určení se opět rozdělí a kontejnery se přepravují jednotlivě.

Při přepravě zboží jedním vozem se jednotlivé vozy nebo skupiny vozů od různých odesílatelů spojí do jednoho vlaku. V dalším případě pak přeprava skupin vozů zachovává stejné složení z výchozího do cílového místa a je způsobilá v rámci režimu pro jízdy do vzdálenosti 300 kilometrů, pokud je provozována krátkými ucelenými vlaky.

Oba druhy dopravy se snaží dosáhnout ekonomické životaschopnosti. Přeprava s jedním vozem je spojena s vysokými náklady vzhledem k její složité a vícestupňové povaze, která vyplývá z přepojování a posunování vozů.

Přeprava skupin vozů provozovaná krátkými ucelenými vlaky pak nevyužívá úspor z rozsahu kvůli nižšímu počtu vozů a krátkým vzdálenostem, které obsluhuje.

„To je nákladné a v současné době to nelze provozovat hospodárně. Z pohledu spolkové vlády je však přeprava jednotlivých vozových zásilek páteří železniční nákladní dopravy. Umožňuje přístup k evropské železniční síti v oblasti a má centrální základní a síťové funkce,“ řekl k tomu spolkový ministr dopravy Volker Wissing (FDP).

Spolková vláda proto chce jen v letošním roce podpořit tento druh dopravy částkou přibližně 290 milionů eur.

Cílem vlády je do roku 2030 zvládnout přibližně čtvrtinu veškeré nákladní dopravy v Německu po železnici. Dotace na přepravu jednotlivých vozových zásilek, která má probíhat do roku 2029, má dále podpořit přesun nákladní dopravy ze silnice na železnici.

Podle dostupných informací chce vláda poskytnout rozpočet ve výši 1,7 miliardy eur ve formě přímých grantů na pět let, přičemž maximální roční rozpočet je 320 milionů eur.

Německo by tímto opatřením mohlo podpořit důležité segmenty železniční nákladní dopravy, uvedla komisařka EU pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.

„Pomůže to Německu dosáhnout cílů Zelené dohody pro Evropu a zároveň sníží zátěž provozovatelů dopravy v podobě rostoucích nákladů, což bude přínosem pro průmyslovou nákladní dopravu,“ řekla Margrethe Vestagerová.

Díky Zelené dohodě se chce Evropská unie stát do roku 2050 klimaticky neutrální. Strategie zahrnuje opatření v oblastech, jako je energetika, doprava, průmysl a zemědělství. Pokud chce stát podpořit firmy například penězi nebo daňovými výhodami, platí v EU přísná pravidla. To má zabránit narušení hospodářské soutěže. Evropská komise mimo jiné dbá na to, aby členské státy neposkytovaly svým firmám neoprávněné výhody prostřednictvím státní podpory.

Podpora přepravy jednotlivých vozových zásilek je však v německém železničním průmyslu kontroverzní. Podle sdružení Die Güterbahnen, v němž jsou organizováni konkurenti Deutsche Bahn, představuje tento způsob dopravy téměř 15 procent trhu. Podle zprávy je 85 až 90 procent přepravy jednotlivých vozových zásilek realizováno ekonomicky churavějící dceřinou společností železniční nákladní dopravy DB Cargo. Je tak hlavním příjemcem státních peněz. Soutěžitelé jsou proto také pro dotace, které prospívají celému odvětví, jako je státní dotace na nedávno prudce zvýšené uživatelské poplatky na železnici, tzv. traťové ceny.

Podle vlastních informací však spolková vláda také vidí dotaci jako klíč k otevření konkurence v přepravě jednotlivých vozových zásilek a jako pobídku pro další společnosti, aby vstoupily do podnikání.

„Zelená z Bruselu ke zmírnění konkurenčních nevýhod železnice ve srovnání se silnicí je dobrým signálem. Dotace však nesmí zpomalit úsilí o změnu pozice DB-Cargo a učinit z ní agilní společnost v nákladní dopravě,“ řekla poslankyně Bundestagu za Zelené Paula Piechottaová.

(nik)