Bezpečnější a plynulejší pohyb na kole i příjemnější prostředí. Brněnský magistrát připravuje novou městskou strategii pro cyklisty. Pomoci ji má zformovat i anketa. Jejím hlavním cílem bylo získat podrobné informace o tom, jaké mají lidé v Brně zkušenosti s jízdou na kole, s jakými problémy se potýkají a co je potřeba řešit. „Analytická část bude hotová do konce letošního roku, poté se začne pracovat na návrhové části, jejíž finalizaci předpokládáme do konce roku 2025,“ sdělil Ekonomickému deníku tiskový mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.

Ankety se podle něj zúčastnilo 3114 respondentů. Brno pro sběr dat poprvé také využilo takzvaný nástroj městských anket. „Informace z cykloankety pomohou při aktualizování stávající a zastaralé cyklostrategie. Nyní máme podložená data k určitým oblastem týkajícím se cyklodopravy v Brně. Díky tomu můžeme prioritizovat některá opatření a pracovat na postupném zlepšování podmínek pro ty, kteří volí kolo jako dopravní prostředek po městě,“ doplnil tiskový mluvčí.

Výsledky brněnské cykloankety. Obvyklá délka ujeté trasy. Zdroj: Magistrát města Brna

Dodal, že do infrastruktury pro cyklisty se v minulosti příliš neinvestovalo a tomu odpovídá i její stav. Aktuálně se chce město podle něj zaměřit na definici páteřních cyklotras a budovat jejich návaznost na další lokality. Zapracovat bude podle Poňuchálka potřeba také na bezpečnosti, například na přejezdech přes frekventované komunikace. Příkladem podle něj může být ulice Křenová, kde cyklostezka vede přes silnici. „Nyní se připravuje rekonstrukce této ulice, při tom vznikne i podjezd pro cyklisty,“ zmínil mluvčí.

V nově budované infrastruktuře se podle Poňuchálka již na opatření pro cyklisty myslí a promítá se to do projektů. Město přitom spolupracuje na přípravě také s developery. Mluvčí jmenoval například realizaci nových městských čtvrtí jako je Nová Zbrojovka.

Městská anketa začala v březnu a skončila v květnu. Mezi respondenty převažovali muži, bylo jich přes 71 procent. Většina byla mladší 45 let a největší podíl byl ve věkové skupině 30 až 44 let (50 procent). Sedm z deseti odpovídajících mělo vysokoškolské vzdělání. Převážná většina dotazovaných uvedla, že klíčová je návaznost a spojitost jednotlivých cykloopatření, cyklopodjezdy pod zatíženými komunikacemi a cyklopruhy a cykloobousměrky v jednosměrkách.

Mohlo by vás zajímat

Mezi nejčastěji uváděná bezpečná místa či úseky patřily v anketě cyklostezky podél řek Svratky a Svitavy a prostory dalších oddělených cyklostezek, prostor kolem Technologického parku a areál Nové Zbrojovky, případně parky, jako jsou například Lužánky. Naopak nejvíce ohroženi se cyklisté cítí na frekventovaných komunikacích nebo v ulicích se špatným povrchem či tam, kde auta parkují podélně, případně přímo v cyklopruzích.

Přehled k jakým účelům Brňané využívají bicykl. Zdroj: Magistrát města Brna

Tři čtvrtiny cyklistů zažily podle závěrů ankety omezování neohleduplným stylem jízdy ze strany motoristů, 60 procent bylo ohroženo agresivní jízdou a 40 procent zažilo verbální útoky. Nejčastějším přestupkem cyklistů je jízda po chodníku, následuje jízda přes park a jízda v protisměru. Největšími překážkami využívání kola jsou špatná dopravní infrastruktura, velký provoz a nevhodně parkující auta.

Respondenti zároveň vyjádřili podporu bikesharingovým službám, pozitivní postoj má vůči sdíleným kolům 60 procent respondentů. Požadují také více kvalitních a bezpečných cyklostojanů a míst pro bezpečné uschování vlastních kol v městském prostoru. Jde zejména o místa u hlavního nádraží, v centru města, u nákupních center, škol a vzdělávacích institucí nebo u míst pro sport a rekreaci.

Tereza Čapková