INZERCE

Vizualizace parkovacího domu v Šumavské. Zdroj: Atelier Kristen/ Brno

Brno buduje stovky parkovacích míst. Většina má být v parkovacích domech

Brno postupně naplňuje plán rozšíření systému parkování Park + Ride a rezidentního parkování. Cílem je ulevit dopravou přetížené centrální části města. Před dokončením je parkovací dům v Šumavské ulici, který nabídne celkem 623 parkovacích míst. Další parkovací domy se pak chystají podle vedoucího kanceláře 3. náměstka brněnské primátorky Dana Škaroupky v lokalitách Bítešská a Žlutý kopec.

Jako první by měl být zprovozněn parkovací dům u Šumavské ulice. Podle Škaroupky se počítá s postupným zpřístupněním, kdy by do konce letošního roku měly být pro řidiče dostupné parkovací plochy pro přibližně 200 vozidel. „Vlastní parkovací dům bude otevřen na začátku příštího roku v souvislosti s úpravou projektu, kdy byl navýšen počet dobíjecích stanic v objektu,“ sdělil Ekonomickému deníku Škaroupka.

Parkovací dům v rozvíjející se lokalitě podle něj zlepší možnosti parkování jak pro rezidenty, tak pro návštěvníky Brna. Objekt je podle Škaroupky navíc dobře napojený na kapacitní komunikace, a to zejména od severu. Celkové náklady záměru dosahují 415 milionů korun bez DPH. Stavbu má na starosti společnost Strabag.

Parkovací dům zahrnuje dvě podzemní a čtyři nadzemní podlaží s 411 parkovacími místy. Na venkovním parkovišti budou mít řidiči k dispozici 212 parkovacích míst. „Do parkovacího domu bude vjezd přes placené závory. Venkovní stání budou v režimu rezidentních modrých zón,“ uvedla tisková mluvčí Brněnských komunikací Vladimíra Navrátilová. Upřesnila, že navrženo je také 21 míst pro nabíjení elektrovozidel s nachystanou rezervou. Na střeše parkovacího domu je pak v plánu 42 parkovacích míst pro vozy s LPG.

Městská část Brno-Žabovřesky, na jejímž území má parkovací dům stát, podle starosty Filipa Ledera (KDU-ČSL) budování jakýchkoliv nových parkovacích míst vítá. „V důsledku stavby samotné přišla městská část o veřejné parkoviště pro rezidenty, takže se velmi těšíme na to, až stavba skončí. Nejedná se jen o parkovací dům samotný, ale i o parkovací plochy v jeho okolí,“ uvedl Filip Leder. Dodal, že podle záměru i slibů by měla část těchto parkovacích míst sloužit právě rezidentům.

Leder také konstatoval, že zřejmě neexistuje v této době městská část, která by neměla problémy s parkováním. „Naše města při výstavbě nepočítala, a ani počítat nemohla, se současnou mírou motorizace,“ zmínil.

Problémy s parkováním potvrdila také mluvčí městské části Královo Pole Olga Pelcová. I proto podle ní městská část stavbu parkovacího domu u Šumavské ulice vítá. „Parkování na celém území města Brna, včetně této lokality, je problematické. Naši situaci by lokálně ulevil parkovací dům v ulici Purkyňova, tato část Králova Pole je velmi exponovaná zejména v souvislosti s množstvím aut návštěvníků, kteří přijíždějí na zdejší sportoviště, a v areálu Vodova je momentálně budována další sportovní hala,“ konstatovala Pelcová.

Přetížené centrum

Podle Dana Škaroupky jsou největší problémy s parkováním v centrální části metropole, kde je také největší poptávka rezidentů i návštěvníků města. „Regulace prostřednictvím rezidentního parkování napomáhá rezidentům. Pro návštěvníky města by měl postupně vzniknout atraktivní systém parkovacích ploch a domů Park + Ride, kde na své cestě do Brna zaparkují a do cíle využijí prostředky městské hromadné dopravy,“ poznamenal. Situaci ve městě by podle něj mohly pomoci i parkovací plochy mimo Brno u železničních zastávek, což je podporováno mimo jiné z finančního nástroje ITI v rámci Brněnské metropolitní oblasti.

Aktuálně společnost Brněnské komunikace připravuje další parkovací domy také v lokalitách Bítešská, kde by měla vzniknout parkovací stání pro 660 vozidel a Žlutý kopec pro 220 automobilů. „Pro tyto záměry by mělo být v letošním roce požádáno o stavební povolení. Investiční náklady budou předmětem výběrových řízení,“ upřesnil Škaroupka.

Čtěte také: Oživujeme myšlenku horkovodu z Dukovan, ve hře je i metro, říká primátorka Brna Vaňková

Ve správě společnosti Brněnské komunikace aktuálně fungují parkovací domy Domini Park s kapacitou 367 parkovacích míst, Pinki Park s 88 parkovacími místy a River Park se 110 parkovacími místy, ale i další parkovací plochy, mezi významnější patří parkoviště u Ústředního hřbitova a u Zetoru v Líšni.

Celkem se v dosahu centrální oblasti města nachází sedm parkovacích domů. Návštěvníkům nabízí 2636 parkovacích míst, která lze využít pro krátkodobé, ale i dlouhodobé parkování. Město Brno zároveň provozuje šest rozsáhlejších parkovacích ploch.

Tereza Čapková