INZERCE

Přestavba železničního uzlu Brno bude stát přibližně 73 miliard korun. Zdroj: Správa železnic

Brněnský železniční uzel bude stát 73 miliard. Projekt schválila komise ministerstva dopravy

Záměr projektu na přestavbu brněnského železničního uzlu prošel komisí ministerstva dopravy. Cenu modernizace tratí a výstavbu nového nádraží vyčíslil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda na 73 miliard korun, uvedl to na sociální síti X. Stavební práce chce zahájit Správa železnic v letech 2028 a jejich ukončení plánuje v roce 2035.

Po schválení záměru projektu bude podle státní organizace následovat zadání zpracování projektové dokumentace, která náklady na přeměnu celého železničního uzlu upřesní. Studie proveditelnosti z roku 2017 původně počítala s částkou 50 miliard korun.

Přestavba železničního uzlu Brno je jedním z prioritních projektů České republiky, významná je ale i v rámci Evropské unie. Projekt počítá s celkovou modernizací dvoukolejné trati, která aktuálně slouží pro průjezd nákladních vlaků. V místě současného dolního nádraží vznikne nové hlavní nádraží, které by mělo zároveň propojit železniční a městskou hromadnou dopravou.

Projekt zahrnuje také zapojení vysokorychlostních tratí od Prahy a Břeclavi. Nové nádraží má obsluhovat podle Správy železnic soupravy spojující mimo jiné Prahu s Vídní i Ostravou.

Podle plánů Správy železnic by měly z brněnského hlavního nádraží odjíždět vysokorychlostní vlaky ve směru do Prahy čtyřikrát až pětkrát za hodinu, do Vídně minimálně jednou za hodinu a stejně tak do Bratislavy. Do Ostravy by pak měly vlaky vyjíždět jedenkrát až dvakrát za hodinu. „V horizontu realizace VRT Haná mohou vysokorychlostní vlaky odjíždět také ve směru na Olomouc,“ uvádí Správa železnic.

Centrální komise ministerstva dopravy schválila záměr projektu přestavby železničního uzlu Brno. Zdroj: Správa železnic

V příštím roce plánuje Správa železnic zahájit první stavbu v brněnském uzlu, jde o modernizaci traťového úseku Brno-Židenice – odbočka Brno-Černovice, která zahrnuje výstavbu opěrných zdí s protihlukovými stěnami a přestavbu mostů v Jílkově a Filipínského ulici.

Začít by měly i práce na modernizaci stanice Brno-Židenice a úpravy stanice Brno-Maloměřice, jejichž součástí je i přestavba mostu přes Bubeníčkovu ulici. V rámci modernizace má vzniknout zastávka Brno-Černovice a ve stanici Brno-Židenice by měla být nástupiště umístěná blíže tramvajovým zastávkám v Bubeníčkově ulici.

Příprava celého projektu navazuje na provedenou architektonickou soutěž a dopracovanou studii od nizozemského sdružení Benthem and Crouwel a West 8. Správa železnic počítá s tím, že v letošním roce zadá u modernizace brněnského železničního uzlu soutěž na návrh jednotlivých etap a postup prací. „Zároveň pracujeme na schválení záměru k celkové přestavbě železničního uzlu a zpracováváme dokumentaci EIA. Mimo jiné také postupujeme v projektových přípravách vysokorychlostních tratí,“ uvedl už dříve Jiří Svoboda.

(teč)