Brněnské letiště překonalo dosavadní rekord z roku 2011, když loni odbavilo rekordní počet cestujících, a to 686 867. Důvodem byla především rekordní letní sezona, z Brna létalo více charterů než v minulosti, uvedla firma v tiskové zprávě. Dosavadní rekord z roku 2011 byl o 128 tisíc cestujících nižší. Druhé největší regionální letiště v Česku v Ostravě loni odbavilo 342 932 cestujících.
Od června do září letiště odbavilo meziročně zhruba o polovinu více cestujících, konkrétně 550 tisíc cestujících. Útlum způsobený pandemií covidu-19 tím byl překonán a lidé odlétali na zahraniční dovolenou víc než v minulosti.
Z Brna se v létě létalo do 29 destinací. Nejžádanějším letoviskem byla turecká Antalya, následovaly egyptské Marsa Alam, bulharský Burgas a egyptská Hurgada. Pravidelné linky fungovaly loni dvě – celoroční do Londýna a sezonní do italského Bergama.
„Loňský rok byl pro nás bezpochyby přelomový a dokazuje, že lidé cestují z Brna rádi a letiště si mezi nimi našlo své místo. Nabídka destinací, kam se lze z Brna letecky podívat, neustále narůstá a věřím tomu, že v podobném duchu budeme pokračovat i v letošním roce,“ uvedl člen představenstva Letiště Brno Jiří Filip.
Nejvytíženější linkou je díky celoročnímu provozu ta do Londýna, kterou využilo 110 tisíc lidí. Do Bergama letělo od března do října, kdy byla linka v provozu, dvacet tisíc lidí.
Letošní novinkou bude egyptská Marsa Matrúh, Kypr či Dalamán v Turecku
Letošní nabídka se má té loňské velmi podobat. „Mezi novinky bude patřit například egyptská Marsa Matrúh (Marsa Matrouh), Kypr či Dalamán na Egejské riviéře v Turecku. V prosinci jsme navíc odbavili historicky první dálkový let s cestujícími do thajského Phuketu. Ten nyní létá jednou týdně až do konce března,“ uvedl Filip. Na jaře začne znovu fungovat linka do Bergama, letos bude létat častěji.
Mírně rostl objem nákladní přepravy, proti roku 2021 je trojnásobný a loni činil 11 653 tun zboží. Z Brna létají dvě společnosti denně do Paříže, Lutychu a do Lipska.
Do budoucna vedení firmy uvažuje o rozvoji východní části letiště. Měl by zde vzniknout hangár pro údržbu letadel, nová stanice Letecké záchranné služby a prostor pro další rozvoj všeobecného letectví. „Chceme letiště rozvíjet jako multifunkční centrum pro různé typy letecké dopravy,“ uvedl Filip.
Letiště patří Jihomoravskému kraji, které je firmě Letiště Brno dlouhodobě pronajímá. V minulosti se vedení společně s městem a krajem snažilo přivést do moravské metropole další pravidelné linky, což se však kromě krátké epizody letů do Mnichova nepodařilo a v současnosti tak letiště těží z velké části právě ze sílící poptávce po sezonní charterové dopravě.
V zisku přes 30 milionů korun bylo Letiště Brno po odeznění pandemie covidu už v roce 2022, loňský výsledek zatím nezveřejnilo.
Rok 2023 byl pro letectví klíčový
Rok 2023 se jinak obecně stal klíčovým rokem pro obnovu leteckého průmyslu, dokládá to výrazné zvýšení obratu a počtu cestujících. Pro letecké společnosti byl nejrušnějším dnem pátek 11. srpna, kdy aerolinky provozovaly 18 586 233 míst, konstatuje přední datová platforma pro globální cestovní ruch OAG. Nicméně, globální kapacita se za tento rok ještě zcela nedostala na úroveň před pandemií a očekává se, že skončí na čísle 5,5 miliardy, což bude o 3,7 % méně než v roce 2019.
A do letadel se vrací i Češi, například společnost Student Agency Travel oznámila 30% nárůst obratu z prodeje letenek ve srovnání s minulým rokem. Zájem o cestování i nabídka letů aerolinií roste v Česku podobným tempem jako v dalších evropských státech. Také portál Letuška v meziročním srovnáníprodali o dvacet procent letenek víc než v roce 2022, což odpovídá vývoji celého trhu individuálního leteckého cestování a výhled je podle ředitele portálu Josefa Trejbala pozitivní. „Létá se více za byznysem a roste i zájem o prémiové třídy,“ zkonstatoval v nedávném rozhovoru pro Ekonomický deník.
(mig)