Se stavbou tramvajové trati na brněnské sídliště Kamechy se počítalo ještě před jeho vznikem v sedmdesátých letech minulého století, její realizace ale přichází o dekády později. Vítěz tendru na stavbu 1420 metrů dlouhé trati by měl být znám koncem srpna. Stavební práce mají začít podle mluvčího brněnského magistrátu Filipa Poňuchálka na podzim. „První cestující by se po nové trati měli svézt na konci roku 2027,“ uvedl.
Tisková mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Tomašíková k výběrovému řízení na zhotovitele upřesnila, že bude dvoukolové. Náklady na stavbu brněnský magistrát předpokládá ve výši 2,5 miliardy korun. Jde o společnou investici města a dopravního podniku, který se uchází o dotaci ve výši 2,4 miliardy korun z Operačního programu Doprava 2021–2027. Dotace by podle Tomašíkové měla zajistit osmdesát procent nákladů.
Nová trať se napojí na stávající tramvajovou smyčku Ečerova, povede kolem ulice Vejrostova a dále podzemním tunelem pod ulicí Říčanskou. Zakončí ji nová smyčka u křižovatky ulic Hostislavova a Kamechy. Součástí trati bude i ražený tunel o délce 320 metrů. Podle Poňuchálka by měla nová trať zvýšit kvalitu a spolehlivost dopravní obsluhy v oblasti Kamech. V lokalitě, kterou v současnosti obsluhují autobusové linky 52,54 a E50, se stane páteřní linkou městské hromadné dopravy. „Místní obyvatelé sem budou moci cestovat přímým spojením z centra města bez přestupu,“ dodal.
To, že bude trať vedená v podzemním tunelu, má podle něj lidem zaručit uživatelský komfort a minimální hlučnost. „Zároveň umožní rychlý a pohodlný přesun obyvatel z tohoto území do centra města bez nutnosti využití individuální automobilové dopravy,“ konstatoval mluvčí Poňuchálek.
Čtěte také: Oživujeme myšlenku horkovodu z Dukovan, ve hře je i metro, říká primátorka Brna Vaňková
Stavba trati se neobešla bez kritiky, kterou zarámovala petice obyvatel, hlavní výhrady padly směrem k hluku, úbytku zeleně, ale také nestability kvůli zahloubení. Magistrát města Brna v dubnu reagoval na výhrady tím, že myšlenka trati předcházela stavbu samotného sídliště.
„Vypovídá o tom jak územní plán, tak i dispozice celého sídliště, kdy je pro prodloužení tramvajové trati vytvořena územní rezerva, například travnaté plochy pod ulicí Teyschlova, které zmiňujete, a v neposlední řadě z tohoto záměru vycházely i reálné developerské plány celé lokality,“ odpověděl petentům magistrát.
Ohrožení stability podloží, hluku nebo vibrací se bude podle magistrátu řešit jak v rámci plánování stavby a jejího povolování, tak i v rámci budoucí realizace, sledovat a kontrolovat to mají jednotliví odborníci.
Tereza Čapková