Britská společnost Nuclear Transport Solutions (NTS) se stala prvním lodním dopravcem jaderných nákladů na světě, která na svých plavidlech nainstalovala a vyzkoušela křídlovou plachtu FastRig společnosti Smart Green Shipping (SGS). Loď nyní opustila svůj domovský přístav Barrow-in-Furness a tento měsíc bude provádět námořní zkoušky.
Instalace křídlové plachty byla provedena na jednom z plavidel NTS, Pacific Grebe, účelově postavené lodi určené k bezpečné přepravě jaderného nákladu kolem světa. Jedná se o první případ, kdy byl takový systém instalován na specializované lodi tohoto druhu.
Řešení využívá větrnou energii k pohonu lodi, což by podle NTS mohlo potenciálně snížit spotřebu paliva a emise CO2 až o 30 procent při plné instalaci.
Plachta křídla FastRig je zatahovací řešení, které využívá speciální senzory a automatizovanou technologii k přizpůsobení se měnícím se povětrnostním podmínkám, což umožňuje její rozvinutí a zasunutí podle potřeby. Loď opustila svůj domovský přístav Barrow-in-Furness a tento měsíc bude provádět námořní zkoušky.
„Přidání systému FastRig je v souladu s našimi cíli v oblasti udržitelného provozu a demonstruje náš závazek být průkopníkem zelených technologií v námořním sektoru,“ řekl generální ředitel NTS Seth Kybird.
„I když se v této fázi stále jedná o zkušební verzi, jedná se o první aplikaci tohoto křídla v reálném světě a mohla by změnit způsob, jakým všechny lodě plují, a drasticky snížit emise a spotřebu paliva v celém odvětví. Jsme hrdí na roli, kterou jsme v tomto projektu měli, a nemůžeme se dočkat, až uvidíme konečné výsledky testu,“ dodal výkonný ředitel NTS pro lodní dopravu Pete Buchan.
„Společnost NTS prokazuje skvělé vedení při průkopnických námořních zkouškách systému FastRig na světě a jsme potěšeni, že s nimi můžeme spolupracovat. Její lodě vyžadují ty nejvyšší bezpečnostní standardy a naše spolupráce ukazuje, že Fastrigy lze nainstalovat na jakoukoli loď. NTS umožňuje společnosti SGS provádět formální námořní zkoušky, které nám poskytují přesné, nezávisle ověřené údaje o výkonu, na jejichž základě můžeme potvrdit digitální modely a výsledky testů nádrží, které Univerzita v Southamptonu vyvíjí,“ řekla generální ředitelka společnosti SGS Diane Gilpinová.
Projekt je součástí dvouletého plánu s názvem Winds of Change, který probíhá od dubna 2023 do března 2025.
Samotný projekt je podle portálu World Nuclear News součástí třetího kola soutěže Clean Maritime Demonstration Competition (CMDC3), která byla vyhlášena v září 2022. Financována je ministerstvem dopravy Spojeného království a realizována ve spolupráci s InnovateUK. V rámci soutěže ministerstvo přidělilo 60 milionů liber 19 stěžejním projektům podporovaným 92 organizacemi ze Spojeného království s cílem realizovat reálné demonstrační projekty výzkumu a vývoje v oblasti čistých námořních řešení.
Lodě jsou provozovány společností Pacific Nuclear Transport Ltd (PNTL), která je vlastněna hlavně NTS – součástí britského Úřadu pro vyřazování jaderných zařízení – a částečně francouzskou společností Orano a konsorciem japonských společností, které využívají jejích služeb.
PNTL provozuje tři specializované lodě s dieselovým pohonem pro přepravu vysoce aktivního odpadu a dalšího jaderného materiálu: Pacific Heron, Pacific Egret a Pacific Grebe. Dosud PNTL dodala více než 2 000 jaderných kontejnerů do vzdálenosti asi 5 milionů mil do zemí včetně Belgie, Finska, Francie, Německa, Řecka, Itálie, Japonska, Nizozemska, Portugalska, Švédska, Švýcarska a USA.