Skupina ČEZ se dohodla na spolupráci s britskou společností Rolls-Royce SMR a bude s ní spolupracovat na vývoji a výstavbě modulárních jaderných reaktorů o výkonu 470 megawattů. Ta by měla zahrnovat i kapitálový vstup ČEZ do britského podniku. Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela o tomto rozhodnutí ve středu informoval vládní kolegy. Projekt přispěje k modernizaci české energetiky a otevře nové příležitosti pro domácí strojírenský a jaderný průmysl.

Na rozhodnutí Skupiny ČEZ a vlády je překvapivé datum; oznámení o výběru partnera pro stavbu modulárního bloku mělo padnout až koncem roku. Překvapivé naopak není jméno vítěze. Ekonomický deník již na počátku srpna informoval, že favoritem je právě Rolls-Royce. Ten získal sympatie díky vstřícnému a férovému přístupu k vyjednávání i díky upřímnému zájmu o spolupráci s českými strojírenskými a technologickými podniky, jako je Škoda JS a Doosan Škoda Power.

„Malé modulární reaktory mohou být do budoucna klíčovou technologií pro zajištění energetické bezpečnosti. Proto se od začátku snažíme, abychom je nejen stavěli, ale podíleli se i na jejich globální výrobě a vývoji. Navázání strategického partnerství ČEZ a Rolls-Royce SMR navíc bude velkou příležitostí pro české firmy, které mají v oblasti jaderného průmyslu dlouholeté zkušenosti,” uvedl k rozhodnutí předseda vlády Petr Fiala.

Společnost ČEZ v rámci výběru posoudila informace od sedmi uchazečů, kteří byli osloveni na základě potenciální vhodnosti pro umístění v České republice. Z tohoto posouzení vzešla jako nejlepší nabídka společnosti Rolls-Royce SMR, se kterou chce ČEZ navázat strategické partnerství. Ještě před jeho uzavřením stát provede bezpečnostní posouzení britské společnosti, obdobně jako tomu bylo u zájemců o výstavbu velkých jaderných bloků.

Mohlo by vás zajímat

Malé a střední reaktory (Small and Medium Reactors, SMR) mají dodávat nejen elektřinu, ale také teplo. Svou velikostí se budou hodit jako náhrada dosluhujících uhelných elektráren a přispějí tím k dekarbonizaci energetiky. Výhodou pro Českou republiku je, že Rolls-Royce SMR svůj dodavatelský řetězec teprve tvoří, a české firmy tak mají jedinečnou možnost stát u jeho zrodu a zapojit se v maximální možné míře.

„Tato technologie může zajistit nejen dostatek elektřiny za přijatelné ceny, ale také podpoří naši snahu o dekarbonizaci a bezpečný přechod k čistým zdrojům energie. Tato spolupráce je navíc velkou příležitosti také pro český průmysl. Naše firmy mohou být od samého začátku součástí globálního dodavatelského řetězce a přispět k rozvoji této perspektivní technologie,“ řekl ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

„Strategické partnerství se společností Rolls-Royce SMR nám umožní využít naše dlouholeté zkušenosti v oblasti jaderné energetiky v kombinaci s vysokou technologickou vyspělostí britské firmy,“ uvedl generální ředitel ČEZ Daniel Beneš a dodal, že na ČEZ nyní bude se svým protějškem dojednávat konkrétní podobu spolupráce.

První modulární reaktor plánuje Skupina ČEZ vedle jihočeské jaderné elektrárny Temelín. Vyrůst by měl v první polovině 30. let, tedy ještě před spuštěním nového velkého jaderného bloku v elektrárně Dukovany II. ČEZ prověřuje také další lokality vhodné pro výstavbu dalších malých modulárních reaktorů. Jde například o lokalitu Tušimice na Chomutovsku a Dětmarovice na Ostravsku. Společnost ČEZ má ambici postavit do roku 2045 malé modulární reaktory (SMR) o výkonu až 3000 megawattů.

Dalšími vážnými uchazeči o dodávku prvního středně výkonného reaktoru pro ČEZ byly společnosti Westinghouse a GE Hitachi. Oba shodně nabízeli 300megawattové energetické bloky, v případě GE Hitachi se jednalo o varný reaktor. Jejich nevýhodou byl menší zájem o spolupráci s českým průmyslem, GE Hitachi je navíc značně vytíženo chystanými projekty v Kanadě, Polsku a dalších zemích.

David Tramba