INZERCE

Bratislava nakoupí třicet nových nízkopodlažních tramvají. Nahradí stávající, více než čtyřicet let staré vozy

Nejnovější tramvaje budou bezbariérové a vybavené moderními technologiemi. Bratislava podepsala smlouvu s ministerstvem dopravy a výstavby na nenávratný finanční příspěvek. Finance využije z operačního programu integrovaná infrastruktura. Nová vozidla se hlavní město Slovenska chystá pořídit co nejdříve, jakmile skončí výběrové řízení.

„V roce 2023 bychom mohli mít 75 procent všech tramvají bezbariérových a plně klimatizovaných. Těmito nákupy však nekončíme. V dopravním podniku se od počátku soustředíme na efektivní čerpání všech dostupných prostředků. Eurofondy se snažíme využít naplno. Aktuálně běží více výběrových řízení na nové autobusy a trolejbusy, díky kterým chceme přepravu hromadnou dopravou udělat ještě atraktivnější, říká předseda představenstva Bratislavského dopravního podniku (BDP) Martin Rybanský.

Nákup nových vozidel a modernizace tratí

Výše finančního příspěvku představuje 69 949 174,49 eur a na financování se dopravní podnik podílí pěti procenty. Nákupy mají být dokončeny do roku 2023, kdy operační program končí. Projekty na nákup nových vozidel předložil dopravní podnik v minulém roce, a stal se tak součástí takzvaného zásobníku národních projektů.

„Hlavní město vzhledem k počtu obyvatel a omezené možnosti osobní dopravy musí v budoucnu rozvíjet zejména ekologické formy dopravy jako jedinou návratnou investici do budoucnosti. Kromě nákupu vozidel veřejné osobní dopravy je to i modernizace tratí a údržba vozového parku. Na vše je možné čerpat eurofondy a můj tým je připravený pomoci s naplněním cílů, které nám stanovuje Evropská unie,“ uvádí ministr dopravy Andrej Doležal.

Zvýšení přepravní kapacity

Třicítka nových vozidel umožní obnovit část vozového parku, jehož součástí jsou i tramvaje staré více než 45 let. Zvýší se nejen poskytovaný komfort, ale i přepravní kapacita. Součástí výbavy bude výkonná klimatizace, tónovaná okna, Wi-Fi připojení, kamerový systém i inovovaný informační systém.

„Velmi nám záleží na tom, aby cestující měli důvod přestoupit z aut do městské hromadné dopravy. Tramvaj je nejoblíbenějším dopravním prostředkem v Bratislavě. Pevně věřím, že veřejné zakázky dopadnou dobře a co nejdříve začne proces jejich výroby,“ věří primátor Bratislavy Matúš Vallo.

Dopravní podnik zahájil také tendr na nákup deseti obousměrných tramvají. Prioritně je chce nasadit na linky směřující do různých částí Bratislavy. Získat chce i hybridní trolejbusy a rekordní 24metrové velkokapacitní „megatrolejbusy“ a autobusy do 12,2 metrů.

Tomáš Rovný