INZERCE

Bohdan Wojnar kandiduje na funkci prezidenta Svazu průmyslu a obchodu. Foto: Eva Paseková

Bohdan Wojnar chce být šéfem Svazu průmyslu. Kandiduje proti expremiérovi Topolánkovi

Jsou jako oheň a voda. O prezidentský post ve Svazu průmyslu a dopravy (SP) se utká expremiér Mirek Topolánek a zkušený průmyslník Bohdan Wojnar. Ten je dlouholetým top manažerem mladoboleslavské Škodovky a koncernu Volkswagen. Zatímco za kandidaturou Topolánka stojí podpora skupiny EPH miliardáře Daniela Křetínského, Wojnara nominoval Svaz strojírenské technologie.

Vaším konkurentem ve volbě je zejména bývalý premiér Mirek Topolánek. Ve hře jsou ale dva další kandidáti. O post končícího Jaroslava Hanáka, který svaz vedl dvanáct let, se uchází také viceprezident SP Jan Rafaj, který je generálním ředitelem Heimstaden Czech, a také Miroslav Palát, který je v čele České asociace dodavatelů zdravotnických prostředků a působí v představenstvu SP. Čím to je, že je o nejvyšší funkci této průmyslové asociace takový zájem?
Svaz průmyslu a dopravy je instituce, která je nejvýznamnějším zástupcem podnikatelské sféry. Je připomínkovým místem k legislativě, organizuje podnikatelské mise, je spolu s odbory a vládou členem tripartity. Prezident svazu je s trochou nadsázky největší oficiální lobbista za český průmysl. Je to vlivová organizace, tak jí vnímají nejvýznamnější české firmy a snaží se prosadit do jejích orgánů schopné lidi na ochranu svých zájmů.

Mirek Topolánek kandiduje s podporou skupiny EPH Daniela Křetínského. Kdo podporuje vás? Čí zájmy budete zastupovat?
Nejdřív odpovím na druhou otázku. Ať už bude prezidentem svazu kdokoliv, musí v prvé řadě zastupovat celý český průmysl a chránit jeho zájmy v této nelehké době, kdy ceny energií, inflace, přílišné regulace a další vlivy ohrožují naši konkurenceschopnost, u některých oborů i samotnou existenci. Co se týče podpory pro mou osobu, ke kandidatuře mě přesvědčil a tzv. nominační dopis poslal Svaz strojírenské technologie. Svou kandidaturu jsem ale konzultoval s více lidmi napříč obory a došel k názoru, že má smysl.

Vzhledem k Vaší profesní kariéře bych čekal, že vás nominuje spíš Škoda Auto, kde jste v dozorčí radě nebo jiný zástupce automobilového průmyslu.
Samozřejmě uvítám, pokud by mě podpořila i firma, ve kterém jsem strávil většinu profesního života, ale rozhodně se nevnímám jako výlučný představitel autoprůmyslu. Z představenstva Škody Auto jsem odešel po více než deseti letech v roce 2021, kdy jsem zároveň skončil ve funkci prezidenta AutoSAP. Byl jsem i členem Národní ekonomické rady vlády a jako konzultant pomáhám ostravské huti LIBERTY či PwC. Mám velký přehled napříč českým průmyslem. Stejně tak mám i zkušenosti z práce ve vědeckých a správních radách vybraných vysokých škol.

Těžký průmysl obecně a LIBERTY Ostrava konkrétně nejsou v lehké situaci. Stouply ceny energií, dodavatelské řetězce jsou ovlivněny válkou na Ukrajině a trh s ocelí je teď v útlumu. Myslíte si, že těžký průmysl v ČR přežije?
Ocel je zásadní komodita pro celou řadu navazujících průmyslových oborů a bude vždycky potřeba. Je také jako jedna z mála komodit plně recyklovatelná.  Hutě a ocelárny se musí naučit žít v prostředí, kdy se ekonomické cykly neustále zkracují, a investovat do čistší a produktivnější technologie, což v případě LIBERTY Ostrava znamená zejména vlajkový projekt hybridních elektrických pecí. I přes aktuální situaci na trhu zatím pokračuje podle plánu. Strategické projekty nesmí být ovlivněny cyklickými výkyvy nabídky a poptávky.

Problémem těžkého průmyslu je mimo jiné jeho energetická náročnost. Nemají pravdu spíše ti, kteří by rádi viděli transformaci české ekonomiky od průmyslu směrem ke službám a high-tech?

Česká republika patří do skupiny zemí, kde panuje velmi nízká nezaměstnanost, a to právě díky tomu, že má vysoký podíl průmyslu, protože ten je největším generátorem pracovních míst. Každá krize dosud vždy ukázala, že průmysl táhne ekonomiku nahoru. Není reálné, že prosperitu ČR a pracovní místa zajistí výlučně start-upy, i když jsou pro diverzitu ekonomiky a inovace nesmírně důležité. Co však potřebujeme, je lepší spojení menších firem s velkými, dále s výzkumnými organizacemi, školami a start-upy. Z kombinace dynamiky, inovací a robustnosti včetně přístupu ke kapitálu mohou těžit všichni aktéři.

Bohdan Wojnar má rozsáhlé manažerské zkušenosti Foto: Tiskový odbor Liberty

Jak jste se vůbec dostal k tomu řídit HR v celé značce ŠKODA AUTO a působit přímo v představenstvu automobilky? Začínal jste v oblasti finančnictví.
Ještě předtím jsem pracoval i v chemickém průmyslu. Vždy jsem razil zásadu, že je třeba si to odpracovat a každý den zkusit udělat něco navíc. Nebránit se novým věcem a snaha se je naučit, vede s trochou štěstí k nabídkám.  Rozhodně bych před čtyřiceti lety nečekal, že se z chemického inženýra s dlouhou kariérou ve financích a controllingu stanu manažerem lidských zdrojů. I to je výhodou velkého koncernu: Nemusíte zůstat na jednom místě, u jednoho oboru a práce v jedné zemi. Za tuto zkušenost jsem velmi vděčný.

S jakým programem kandidujete na předsedu Svazu průmyslu a dopravy?
Můj program dává důraz na spolupráci malých, středních a velkých firem, což jsou skupiny, které se proti sobě občas vymezují, i když mají ve většině věcí společný zájem. Tématem, kterému se nelze vyhnout, je surovinová a energetická bezpečnost ČR. Dále zvýšení podpory vědy, výzkumu a inovací, kde pořád nepatříme k evropské špičce. A v čem se určitě nebudu lišit od Mirka Topolánka a dalších kandidátů, je tlak na konkurenceschopnost a podporu exportu. To je pro naši malou otevřenou ekonomiku zásadní téma.

Mirek Topolánek vystoupal na vrchol v politice, vy v korporátním světě průmyslu. On se profiluje silnými až kontroverzními stanovisky, vy vystupujete uměřeně a věcně. Myslíte si, že váš klidnější přístup bude pro český průmysl výhodnější?
Každý kandidát je jedinečný. Mirek Topolánek jako bývalý premiér rozumí státní správě i mezinárodní politice. Oproti tomu já jsem celý život strávil v českém průmyslu a rozumím dobře potřebám průmyslového světa. Budou i další kandidáti, každý se svými plusy a minusy. Domnívám se, že v tak pestré organizaci, jako je Svaz průmyslu a dopravy, je důležitá schopnost vyjednávání, dosahování výsledku a dialog. Ale můžu vás ujistit, že ani mě důrazné vystupování nechybí, pokud to je potřeba.

Jak se vlastně vede volební kampaň ve Svazu průmyslu?
Kandidáti lobují a bojují o podporu u členů svazu s hlasovacím právem, kterých je obvykle na volební schůzi necelá stovka. Myslím, že poukazováním na skutečné či domnělé vady konkurentů by si spíš uškodili. Navíc český průmysl je malý rybník a hlavní protagonisté se dobře znají.

Jaká jsou vaše slabá místa?
Co se týče mojí osoby, má kariéra je velmi dobře známá a jaký jsem, nechť posoudí okolí. Soukromí mám stabilní: celý život jsem v jednom vydařeném manželství a mám štěstí nejen ze dvou šikovných dětí, ale už i dvou vnoučat. Energie mám dost, abych pracoval ve prospěch Svazu a členských firem.

Eva Paseková

Článek původně vyšel na webu Česká justice, který stejně jako Ekonomický deník náleží pod vydavatelství Media Network s.r.o.