Je mi trochu smutno. Při pohledu na předvolební průzkumy si říkám, jestli ty čtyři roky poměrně složité a tvrdé práce, hádání se na všech úrovních, vysvětlování, přesvědčování, vyhrožování neplněním, a nakonec správných kroků, za to stály. V oblasti eGovernmentu se toho přeci jen ale docela dost podařilo. A tak jsem si pro sebe napsal, abych měl lepší náladu, alespoň pár těch základních bodů. Bez dalšího komentáře vám je nabízím…
- Resuscitace Rady vlády pro informační společnost jako poradního a koordinačního vládního orgánu, kde se aktivně práce účastní všechny resorty. Také se podařilo nastavit strukturu výborů a pracovních skupin RVIS.
- Nastavení povinného mechanismu posuzování záměrů na realizace veřejných zakázek v oblasti IT formou jednacího řízení bez uveřejnění tak, aby nepokračoval obvyklý trend netransparentního obcházení otevřených veřejných zakázek s cílem tento mechanismus co nejvíce omezit. Za působení této vlády se tak mechanismus JŘBU opravdu reálně omezil, a naopak se nastavuje mechanismus otevřených výběrových řízení i na velké zakázky.
- Analýza problematických oblastí v rámci IT ve veřejné správě a jejich postupné řešení.
- Nastavení mechanismů umožňujících zvýšení efektivity využívání a rozvoje IT a převzetí koordinační i řídící role ze strany Ministerstva vnitra, kterou v předchozích letech neplnilo. Příkladem je schvalování záměrů ICT projektů ze strany Odboru hlavního architekta.
- Tvorba a postupné nasazování a vynucování architektury na všech úrovních, počínaje Národním architektonickým plánem. Součástí je i vyžadování souladu jednotlivých ICT projektů s národní architekturou a jejími principy.
- Schválení a postupná realizace klíčových strategických dokumentů v oblasti informačních technologií v širokém pojetí.
- Vznik Vládního výboru pro digitální ekonomiku jako vládního orgánu s účastí veřejné správy, komerčního sektoru a dalších partnerů. VDE je výborem, který projednává a hledá řešení ve všech oblastech digitální ekonomiky a digitální agendy.
- Ustanovení Koordinátora pro digitální agendu a jeho pracovního týmu pro sledování a koordinace všech oblastí digitální agendy, a to v součinnosti veřejného sektoru, komerčních firem, ale třeba i neziskového a akademického sektoru.
- Věnování se oblastem digitální agendy, které byly na vládní úrovni dlouhodobě podceňovány či zcela ignorovány.
- Prohloubení spolupráce s komerčním sektorem a partnery z řad průmyslu, a to i na konkrétních tématech, jako je sdílená ekonomika, elektronické neschopenky, elektronické klientské služby apod.
- Realizace strategie a opatření pro posilování digitální gramotnosti, a to i v rámci systému vzdělávání.
- Definice a realizace opatření pro zlepšení využívání geoprostorových dat nejen pro účely veřejné správy.
- Nastavení podmínek pro větší publikování otevřených dat veřejné správy, a to nejen jako protikorupční opatření, ale i pro možnost tvorby aplikací a služeb nad veřejnými otevřenými daty.
- Nastavení legislativy a faktické spuštění garantované elektronické identity v ČR s využitím v první vlně elektronických občanských průkazů s důvěryhodným eID.
- Nastavení legislativy v oblasti kybernetické bezpečnosti a spuštění Národního centra kybernetické bezpečnosti. Dále realizujeme strategii a akční plán v této oblasti.
- Tvorba a realizace Akčního plánu pro rozvoj digitálního trhu
- Tvorba Akčního plánu Společnost 4.0 a plánů pro oblast Průmysl 4.0
- Zavedení povinnosti úplného elektronického podání
- Příprava elektronické sbírky zákonů
Novelizace klíčových právních předpisů pro efektivizaci ICT ve veřejné správě, kupříkladu zásadní novelizace zákona o informačních systémech veřejné správy, zákona o základních registrech apod. - Příprava elektronizace některých klíčových agend, jako jsou elektronické recepty, elektronické neschopenky, elektronizace vydávání řidičských průkazů apod.
- Zavedení služeb notifikací pro klienty, kupříkladu notifikace o blížícím se konci platnosti dokladů datovou schránkou
- Rozvoj backendových systémů, jako jsou základní registry
- Přístupnost služeb a informací pro zdravotně postižené jako klíčové a samozřejmé téma i pro ICT
- Zakotvení povinnosti vytvářet a aktualizovat Národní informační koncepci jako základní strategický dokument státu v oblasti ICT
- Analýzy překážek v právních předpisech pro rozvoj elektronizace a pro větší efektivizaci veřejné správy a z toho již plynoucí některé novelizace
- Tvorba Zásad pro tvorbu digitálně přívětivé legislativy jako prostředku pro vytváření právních předpisů neomezujících, a naopak podporujících digitální agendu