Železniční koridor z Brna na sever Jihomoravského kraje čeká od podzimu rozsáhlá modernizace. Správa železnic už vybrala dodavatele stavebních prací v úseku z Adamova do Blanska. S rozsáhlými stavebními pracemi se bohužel pojí i výrazná omezení pro cestující. Stavební práce skončí až v roce 2023, oznámila dnes Správa železnic.
Kompletní rekonstrukce železničního svršku v celém mezistaničním úseku a sanace železničního spodku ve vybraných úsecích druhé traťové koleje i celková rekonstrukce adamovské zastávky jsou hlavní cíle plánované modernizace infrastruktury mezi Adamovem a Blanskem. S dlouhými stavebními pracemi se ovšem pojí i výrazná omezení pro cestující.
Stavební práce začnou letos na podzim a skončí v roce 2023. Správa železnic už vybrala dodavatele stavebních prací. Stala se jím Společnost AdaBla (OHL ŽS + Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby + TRAMO RAIL). Vysoutěžená cena je 2,62 miliardy korun bez DPH.
Projekt bude spolufinancovaný z nástroje CEF Blending, který kombinuje finanční prostředky z unijního Nástroje pro propojení Evropy (CEF) a úvěr od Evropské investiční banky.
Největší význam pro cestující bude mít výrazná přestavba zastávky v Adamově.
Stávající dvě vnější nástupiště, jež jsou situována nevstřícně, budou nahrazena novým oboustranným ostrovním nástupištěm, které bude umístěno v poloze současného nástupiště ve směru na Brno.
Zkrátí se tak docházková vzdálenost cestujícím od Brna a současně to přispěje ke snadné organizaci případných výlukových opatření. Hrany nástupiště budou ve výšce 550 mm nad kolejí, délka bude 170 metrů. Bezbariérový přístup zajistí šikmý přístupový chodník.
U celkem pěti tunelů bude provedena sanace ostění pro zamezení průsaků vody. Práce budou zahrnovat také rekonstrukci devíti mostů a devíti propustků. V návaznosti na úpravy železničního svršku a spodku, stejně jako mostů a tunelů, se provede rekonstrukce trakčního vedení.
Tomáš Rovný