INZERCE

Zvýhodněná jízdenka Deutschlandticket. Foto: Stadtbus Dormagen

Blíží se 100 dní Deutschlandticket: „Nabídka dobrá, ale aby lidé přesedlali z aut, veřejná doprava se musí zlepšit,“ zní z velkého průzkumu

Osmého srpna uplyne 100 dní platnosti jízdenky oblíbené německé jízdenky Deutschlandticket. ACV Automobil-Club Verkehr, třetí největší klub mobility v Německu s přibližně 500 000 členy, bilancuje: „Jízdenka Deutschlandticket je pro mnoho lidí skutečným přínosem pro mobilitu, ale kvalita veřejné dopravy by se musela masivně zlepšit, aby lidé přesedlali z aut.“

„Co si myslíte o jízdence za 49 eur?“ Automobilový klub Verkehr nedávno položil tuto otázku svým 500 000 členům a nyní jsou k dispozici odpovědi. Anonymní průzkum byl proveden prostřednictvím aplikace ACV chráněné přihlašovacími údaji a bylo možné jej provést pouze jednou na osobu.

Mnoho hlasů považuje Deutschlandticket za „průlom“ a „milník“, jehož zavedení bylo „opožděné“. Chválí se především zjednodušení nákupu jízdenek. Zastaralá a komplikovaná tarifní struktura mnoha dopravních svazů v Německu je konečně minulostí. Názory na cenu se však liší.

Mnozí členové ACV jsou spokojeni s výraznou úsporou oproti měsíčním jízdenkám, které byly dosud regionálně nabízeny. Zde může cenové zvýhodnění klidně činit 30 eur i více. Jeden z členů si například pochvaluje: „I kdyby byla měsíční jízdenka na krátkou vzdálenost dražší, i 59 eur by bylo stále výhodné.“. Jiný člen si myslí, že jízdenka je „dobrá ze sociálně-politického hlediska, protože si s ní mohou výlet dovolit i sociálně slabší lidé“.

Jiné hlasy kritizují jízdenku jako příliš drahou vzhledem ke kvalitě veřejné dopravy. Jeden z členů ACV si stěžuje: „Ve venkovských oblastech je veřejná doprava příliš řídká a nepružná, zejména brzy ráno a po 22. hodině. Menším vesnicím se téměř nedostává služeb. Bez auta tu nic nefunguje!“ Jiný člen píše: „Vlastně skvělá věc. Jenže k čemu je to dobré, když bydlím na venkově a veřejná doprava není rozšířena?“

Jedno z přání, které vyjádřilo mnoho respondentů, se týká mobility rodin. Zde vidí ACV naléhavou potřebu zlepšení, protože s přepravou dětí starších 6 let na Deutschlandticket se zatím nepočítá. Další podněty zní: „Zvýhodněná varianta jízdenky s regionálně omezenou platností, možnost nákupu v automatu, flexibilnější rezervace od data vydání jízdenky místo od začátku měsíce a možnost přestupu pro cesty na Bahn ICE.“

(nik)