ANKETA EKONOMICKÉHO DENÍKU

Ekonomický deník bude v následujících týdnech přinášet profily odborných mluvčích politických subjektů, kteří mají šanci se po podzimních volbách dostat do Poslanecké sněmovny. Věnovat se budeme klíčovým resortům. Dnes přinášíme anketní rozhovor s odborným mluvčím ČSSD pro oblast dopravy, poslancem a starostou města Náchod, Janem Birke.

Můžete nastínit své hlavní vize pro následující volební období?

Dlouhodobě prosazujeme dostupnou, rychlou, kvalitní a spolehlivou dopravu. A to jsou naše priority i pro další roky. Usilujeme o to, aby cestování veřejnou dopravou bylo bezpečné a pohodlné. V minulém volebním období jsme dodrželi náš slib a prosadili 75procentní slevu pro žáky, studenty a lidi nad 65 let na cestování vlakem a autobusem.

I nadále by měla probíhat integrace řešení ve veřejné dopravě a MHD, aby lidé mohli cestovat za stejných přepravních podmínek s různými dopravci. Systematicky budeme podporovat také rozvoj cyklistické dopravy a její propojení s veřejnou dopravou.

Samozřejmě budeme prosazovat modernizaci celého systému veřejné dopravy. Budoucnost jednoznačně vidíme ve vysokorychlostních železnicích. Je ale potřeba dále rozvíjet a modernizovat i současné tratě a investovat nejen do nich, ale i do zázemí. Bohužel, stále u nás nalezneme řadu železničních nádraží, jejichž budovy chátrají, jsou zanedbané a nedůstojné, jinde chybějí čekárny pro cestující.

Kdo je Jan Birke

Poslanec a starosta Náchoda Jan Birke vystudoval Střední průmyslovou školu strojnickou v Novém Městě nad Metují. Mezi roky 1988 a 1990 se na profesionální úrovni věnoval hokeji. Od roku 1991 byl obchodním náměstkem v náchodské textilní firmě a mezi lety 1993 a 1996 manažerem americko-čínské společnosti zaměřené na výrobu a dodávky strategických surovin v Čínské lidové republice.

Poslanec a starosta Náchoda Jan Birke. Foto: PSP

V období roku 2004 až 2005 zastával funkci ředitele kabinetu předsedy vlády. Starostou města Náchod byl poprvé zvolen v roce 2010. Zároveň se věnoval práci na úrovni předsedy Klubu starostů a primátorů za ČSSD, a to v letech 2011 a 2013.

Jako zastupitel Královehradeckého kraje pracoval nejdříve od roku 2012, znovuzvolen byl i o čtyři roky později.

Mohlo by vás zajímat

Od roku 2013 je poslancem a také členem hospodářského a volebního výboru. Ve stejném roce byl zvolen prezidentem Smíšené česko-čínské komory vzájemné spolupráce, kde později působil na postu předsedy dozorčí rady.

Je ženatý a má dvě děti.

Můžete nastínit, jaké legislativní úkoly primárně rezort podle vás čekají?

Stále také vázne výstavba dálniční sítě a za poslední roky jsme nedosáhli takových pokroků, jakých by bylo třeba. Je potřeba stanovit jasné priority a podle nich postupovat. Dlouhodobě podporujeme urychlený rozvoj dálniční sítě a přijetí zákona o liniových stavbách, který byl ve sněmovně schválen loni na podzim. Česká republika dnes doplácí na to, že v minulosti podcenila přípravu staveb i výkup pozemků.

Před přijetím liniového zákona jsme ještě připravili, já jsem byl jedním z autorů, novelu zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, takzvanou čtyřistašestnáctku. Novela v prvé řadě přinesla změnu právě ve zdlouhavém procesu výkupu pozemků, když umožnila, aby u vybraných důležitých dopravních staveb, které jsou na seznamu, bylo možné využít mezitímní rozhodnutí.

Můžete popsat, jaké problémy podle vás rezort nejvíce tíží? A jaké řešení pro tyto problémy přinášíte vy?

Samozřejmě je potřeba, aby do silnic, které mají ve správě, dostatečně investovaly i kraje a obce. Zlepšíme proto možnost čerpat dotace na opravy místních komunikací. Obce a města by měla také ve spolupráci se státem podporovat dopravu šetrnou k ovzduší – především nízkoemisní dopravní prostředky. Připravíme pro to potřebné zázemí a veřejné vybavení.

Lucie Přinesdomová