Vykolejení 17 cisternových vozů převážejících chemickou látku benzen u Hustopečí nad Bečvou představuje bezprecedentní havárii, samotný zásah označili hasiči Správy železnic jako extrémně složitý. Na místě nehody i nadále pokračují práce na odstraňování benzolu, až poté je možné přistoupit k úpravě okolí a likvidaci vraků železničních vagónů. Správa železnic má na starosti sanační práce včetně monitoringu.
Hasičský záchranný sbor České republiky v pátek oznámil, že má pomoci při odstraňování škod po nehodě také lokomotiva Českých drah „Brejlovec“. Na místo zamířila z Centra historických vozidel. Lokomotiva je vybavená parním generátorem, který pomáhá cisterny zasažené požárem vyčistit od benzenu horkou vodní párou. Během čtvrtka se takto podařilo vyčistit tři cisterny, na sociální síti X to uvedly České dráhy. „Parní generátor v lokomotivách dříve sloužil k vytápění vlaků, teď přispěje k likvidaci a rychlejšímu odstranění následků havárie,“ informovaly.
Na místě nehody ještě koncem týdne hrozilo podle Správy železnic nebezpečí dalšího požáru. Komplikace představovala zejména vysoká toxicita benzolu. „Benzol je z pohledu hasiče jedna z nejhorších látek, která může hořet. Je totiž nejen mimořádně hořlavá, ale i toxická. Už při příjezdu první posádky šlehaly plameny desítky metrů vysoko a bylo zřejmé, že půjde o extrémně složitý zásah, za svoji kariéru nic takového nepamatuju,“ popsal zásah velitel jednotky hasičů Správy železnic z Přerova Ondřej Kovacs.
Jen ze Správy železnic v týdnu na místě pracovalo každý den zhruba třicet železničních hasičů. Podle dřívějšího vyjádření ředitele Hasičského záchranného sboru Správy železnic Jana Blechy jsou z důvodu potřeby střídání sil do akce povolaní nejen příslušníci ze stanic v okolí, ale i jejich kolegové ze zbytku republiky.
Mohlo by vás zajímat
Drážní inspekce ve čtvrtek oznámila, že vlak vjel před nehodou do stanice mnohem rychleji, než bylo povoleno. Místo rychlostí 40 kilometrů za hodinu minul návěstidlo rychlostí téměř 95 kilometrů za hodinu. „Rychlost vlaku při vykolejení byla tedy o 137 procent vyšší, než byla dovolena,“ konstatovala Drážní inspekce.
Drážní inspekce zároveň konstatovala, že šetří příčiny a okolnosti vzniku nehody, nezabývá se ale odpovědností za trestný čin. „Šetření je teprve na začátku a v žádném případě na základě zjištění Drážní inspekce nelze konstatovat vinu strojvedoucího, neboť dosud není vyloučena ani technická závada lokomotivy či na soupravě,“ uvedla Drážní inspekce.
Škody Drážní inspekce zatím odhadla na 225 milionů korun, 75 milionů korun na infrastruktuře, 50 milionů korun na vlaku a 100 milionů korun na životním prostředí. Podle Krizového štábu ministerstva životního prostředí, který se v týdnu k nehodě sešel, se chemická látka z místa havárie dostávala do povrchové a podzemní vody. Práce a monitoring na místě nehody koordinovala také Česká inspekce životního prostředí.
Zasaženou oblast tvoří podle ministerstva životního prostředí především štěrky nebo písky, tedy horniny s velmi vysokou propustností. Česká inspekce životního prostředí podle úřadu v pravidelných intervalech odebírá vzorky povrchových vod z okolí havárie a společně s hasiči zajišťuje preventivní opatření na blízkých vodních nádržích. Nadlimitní koncentrace benzenu v blízké řece Bečvě zatím nebyla zaznamenána, stejně tak ani úhyn ryb.
„Věřím, že již budeme moci v dohledné době odhadnout, kdy bude možné začít s obnovou železničního provozu, vedle odtěžení kontaminované zeminy totiž bude nutné opravit i poškozené trakční vedení nebo signalizaci. Práce se snažíme urychlit, jak jen to je možné. Zároveň probíhá vyšetřování samotné nehody, její příčinu ale bude možné potvrdit až později,” sdělil k nehodě v týdnu ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Už dříve zaznělo, že provoz vlaků na trati z Hranic na Moravě do Valašského Meziříčí bude po mohutném požáru železničních cisteren obnoven zřejmě až za několik týdnů.