Odstavený automobil a řidič na nákupech nebo špatně zaparkované vozidlo, které blokuje průjezd tramvají a autobusů. V Praze běžná situace. Metropole kvůli tomu chystá legislativní změny.

Podle náměstka pražského primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) je pro město zásadní, aby bylo možné odtahovat nelegálně zaparkovaná vozidla bez potřeby dokazovat, že tvoří překážku. „K tomu byla zřízena pracovní skupina, která připravuje konkrétní legislativní návrh,“ sdělil Ekonomickému deníku.

Kolizní místa MHD

Kromě možnosti odtahovat nelegálně zaparkovaná vozidla skupina řeší také obecné postihování přestupků. Mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman upřesnil, že se aktuálně čeká na projednání návrhů na ministerstvu vnitra a ministerstvu dopravy, proto je „předběžné cokoliv zveřejňovat, včetně termínů“.

Budova pražského magistrátu na Mariánském náměstí. Foto: Tereza Čapková
Návrhy magistrátu čekají na projednání. Foto: Tereza Čapková

Praha zároveň analyzuje místa, kde nejčastěji na trasách městské hromadné dopravy dochází ke kolizím. „Dlouhodobě problematické jsou úseky v Bělehradské, Seifertově nebo Korunní, případně v obratišti Zvonařka. V západní části ulice Korunní se profil komunikace i šířka parkovacích stání postupně zužují, proto se zde v rámci připravované rekonstrukce ulice připravují výraznější stavební úpravy,“ upřesnil Hřib.

Zábrany i značení

Stavební úpravy, a to nejen v Korunní, ladí Praha podle Hřiba ve spolupráci s Ropidem a Dopravním podnikem hlavního města Prahy. Kromě samotných zásahů do infrastruktury jde o fyzické zábrany, úpravy parkovacího režimu nebo zvýraznění dopravního značení.

Špatně zaparkovaná vozidla jsou podle náměstka pražského primátora problém, který zpožďuje městskou hromadnou dopravu, komplikuje plynulost provozu a ohrožuje bezpečnost ostatních účastníků dopravního provozu.

„Proto vítám změnu zákona, která konečně umožňuje pokutovat řidiče za blokaci provozu až do výše 10 tisíc korun. To je konkrétní věc, kterou se mi podařilo vyjednat a prosadit do zákona přes ministra dopravy Martina Kupku (ODS pozn. red.),“ sdělil Hřib.

Mohlo by vás zajímat

Detekce přestupků, preference MHD

Na pomoc proti bezohledným řidičům si bere Praha i „chytré“ technologie. Jde o například kamerové systémy pro detekci dopravních přestupků. „Tlačíme také na reformu systému sankcí tak, aby lépe reflektoval dopad chování řidiče na veřejnou dopravu,“ sdělil Hřib.

Tramvajová trať Modřany – Libuš. Zdroj: DPP

Usnadnit městské hromadné dopravě průjezd Prahou má systém křižovatek s preferencí městské hromadné dopravy. Na tramvajové síti je aktuálně v provozu 258 světelných signalizací, z nichž 242 jízdu tramvaje přímo upřednostňuje.

„Na 178 křižovatkách jde o podmíněnou preferenci, kdy tramvaj dostává volno, co nejdříve je to možné s ohledem na vypořádání všech ostatních nároků na řízení, 64 křižovatek pak dává tramvajím preferenci absolutní, tedy vždy volno do jejich jízdy bez zastavení,“ poznamenal Hřib.

Volná jízda MHD jako standard

Autobusy upřednostňuje 310 světelných signalizací, z toho má 301 míst aktivní detekci polohy vozů přes inframajáky nebo GPS. Devět míst má pasivní detekci přes indukční smyčky ve vozovce nebo videodetekci. Podle Hřiba je při výstavbě nebo obnově jakékoli signalizace už její vybavení preferencí pro tramvaje či autobusy standardem.

Ročně město přidá na tramvajové síti okolo pěti míst s preferencí městské hromadné dopravy a na autobusové síti okolo 10. „V blízké době je cílem zlepšit plynulost průjezdu tramvají sestavou několika signalizací v Karmelitské ulici na Malé Straně. U autobusů probíhá aktivace nových křižovatek s preferencí většinou v souvislosti s přípravou nových dopravních řešení,“ uvedl Hřib.

Bezohledné řidiče řeší i Vídeň

Před zprovozněním je úprava preference autobusů na křižovatkách na severním předpolí Trojského mostu. Další preference autobusů se pak připravují na světelných signalizacích u zastávek Sulická, Breitcetlova, Kajetánka nebo Jarníkova.

Praha není jediná světová metropole, která řeší špatné parkování a blokování městské hromadné dopravy. Například Vídeň nedávno oznámila, že za blokování bude vystavovat pokuty až ve výši 365 eur, přes devět tisíc korun.