Česká republika chce tlačit na urychlení revize zákazu spalovacích motorů a přehodnocení emisních limitů pro nová osobní auta a dodávky pro příští rok. Zároveň bude usilovat o zavedení mechanismů pro sledování vývoje na automobilovém trhu do strategie Evropské unie. Uvedli to premiér Petr Fiala (ODS) a ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Některé současné cíle EU jsou podle nich nereálné a ohrožují konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu.

Stejný přístup chce ministerstvo dopravy prosazovat i při revizi emisních cílů pro těžká nákladní vozidla. „Některé cíle Green Dealu se ukázaly jako nerealistické a budeme se je snažit upravit. Beze změn ohrožujeme budoucnost evropského automobilového průmyslu,“ řekl Fiala. Česko proto oslovilo další členské státy, které by mohly mít stejné cíle. Podle Kupky jde například o Německo nebo Itálii. Vzniknout by tak měla společná iniciativa podobně smýšlejících členských států.

Podle ministerstva dopravy se ukazuje, že Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. „Považujeme to za klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně, a v neposlední řadě pro udržení pracovních míst v odvětví a zajištění dostupné individuální mobility pro všechny,“ oznámil resort dopravy.

Hlavním cílem iniciativy bude zejména dřívější přezkum dopadů zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory v Evropské unii, protože rozvoj elektromobility je podle Fialy pomalejší, než se původně očekávalo. Namísto původně plánovaného roku 2026 by se tak podle něj opatření mělo revidovat už v příštím roce.

Mohlo by vás zajímat

Čtěte také: Posunutí revize konce spalovacích motorů nebude jednoduché, myslí si odborníci na automotive

Evropská unie v současnosti počítá se zákazem prodeje aut se spalovacím motorem po roce 2035. V roce 2026 se má uskutečnit revize, která zhodnotí dosavadní přechod na alternativní pohony, tedy zejména elektromobilitu. Přechod k elektromobilům je však podle prodejních čísel pomalejší, než se očekávalo.

Fiala: Automobilkám hrozí vysoké pokuty

Dalším cílem bude také přehodnocení plánovaného snížení emisních limitů pro osobní automobily na rok 2025. „Realita je jiná, než předpokládaly unijní cíle. Pokud budou platit i nadále, tak automobilkám v Evropě hrozí vysoké pokuty a další ztráta konkurenceschopnosti,“ míní český premiér.

Dalším cílem bude podle premiéra Petra Fialy přehodnocení snížení emisních limitů. Foto: Radek Čepelák

Stát bude na prosazování iniciativy spolupracovat i se Sdružením automobilového průmyslu (AutoSAP). Ministr Kupka poznamenal, že ve spolupráci se sdružením už oslovil ministry členských zemí s návrhem společného prohlášení, které chce následně poslat Evropské komisi.

Podle prezidenta AutoSAP a člena představenstva Škody Auto Martina Jahna je za současných tržních podmínek prakticky nemožné splnění emisních limitů pro nové automobily pro příští rok. Automobilkám by podle něj v takovém případě hrozily sankce v řádech stovek miliard korun, což by oslabilo jejich pozici vůči globální konkurenci a další investice. „Proto je nutné provést dřívější revizi cílů oxidu uhličitého,“ dodal Jahn.

Výkonný ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl poukázal také na nutnost systémového přístupu k transformaci průmyslu. Při plnění cílů zelené transformace je podle něj důležité zohlednit i reálné možnosti a výzvy, kterým výrobci automobilů aktuálně čelí, a nastavit regulace tak, aby podpořily nejen dekarbonizaci, ale i stabilitu a růst sektoru.

„Pokud to se snižováním emisí myslíme opravdu vážně, musíme vytvořit konkurenceschopné podmínky pro průmysl a řešit klíčové výzvy, jako jsou vysoké ceny energií, nadměrná regulační zátěž nebo téměř neexistující evropský dodavatelský řetězec pro elektrickou mobilitu,“ konstatoval Petzl.

Záměr posunout revizi konce spalovacích motorů poprvé Kupka oznámil už závěrem září, jak Ekonomický deník informoval. Jeho prohlášení následovalo podobnou iniciativu ze strany Itálie.

Evropská unie v roce 2019 schválila nařízení, které stanovuje výkonnostní limity oxidu uhličitého pro nové osobní automobily a nová lehká užitkové vozidla na roky 2025 a 2030. Loni orgány EU schválily revizi nařízení, které upravily cíle pro rok 2030 a doplnila cíl na rok 2035. Komise má vypracovat revizi nařízení do konce příštího roku. Podle vlády však není možné na revizi čekat do roku 2026.

(čtk, teč)