Radnice německé metropole představila ambiciózní plán rozvoje veřejné dopravy. Do roku 2035 na ni padne přes 28 miliard eur.
Plán pro veřejnou dopravu, který vedení Berlína představilo koncem minulého týdne, slibuje masivní investice do rozvoje autobusové a železniční dopravy. Během příštích patnácti let se město chystá proinvestovat přes 28 miliard eur, což v přepočtu odpovídá téměř padesáti miliardám korun ročně. S odkazem na list Tagesspigel to uvedl portál CityLab.com. Berlín tak reaguje na očekávaný nárůst počtu obyvatel.
Berlín předčil Londýn i Paříž
Investice hlavního německého města do své veřejné dopravy ostatně byly vždy poměrně štědré. Loni na ni vydalo miliardu eur (přes 25 miliard korun), za kterou byly pořízené nové vozy berlínského metra. Berlín tak v tomto ohledu vyčnívá nad ostatními evropskými metropolemi. Londýn má pro srovnatelné období rozpočet pro investice do dopravy stanoven na dvacet miliard dolarů (asi 450 miliard korun), Paříž pak ještě o osm miliard dolarů více (zhruba 630 miliard korun).
Kam budou peníze v Berlíně převážně směřovat? Plán hovoří o masivní expanzi tramvajové dopravy. Tramvaje se mají rozšířit z bývalého východního Berlína i do své západní části. Do roku 2035 se má tramvajová síť rozšířit o bezmála třicet procent oproti současnému stavu. Zatímco dnes celková délka jejích linek dosahuje 194 kilometrů, za necelých šestnáct let to má být už skoro 270 kilometrů. Až bude vše dokončeno, vystačilo by to na propojení amerického Austinu s Houstonem. Zvýší se rovněž frekvence spojů, což si vyžádá navýšení počtu vozů, které se odhaduje na 38 procent.
Kromě toho se Berlíňané mohou těšit také na rozmach železniční dopravy, ať už se jedná o síť S-Bahn nebo U-Bahn. Nové linky se mají objevit zejména v severní části Berlína a budou město propojovat od severu k jihu. Přitom nepůjde o budování kolejí na zelené louce, ale využijí se především tratě, které dlouhé desítky let zůstávaly nevyužité.
Elektrobusy, metro a čtyři miliony obyvatel
Investice se nevyhnou ani dalším druhům veřejné dopravy. Město plánuje, že do roku 2030 bude každý městský autobus poháněn elektromotorem. Navíc se jízdní řády změní tak, že autobusy budou jezdit s frekvencí nejméně deset minut. V méně hustě obydlených částech města pak radnice plánuje zavést systém, kdy si obyvatelé budou moci přivolat minibus. Jak dlouho na něho budou pasažéři čekat, ale materiál neuvádí.
Další změny mají mít podobný charakter. Konkrétním plánům však bude předcházet řada podrobných studií. Velkou expanzí projde také metro, které má město propojit s novým letištěm (pokud bude někdy otevřeno), ale i tím starým – Tegel, které se má změnit v technologický park.
Celkově se berlínská veřejná doprava chystá na plánovaný přírůstek obyvatel, jehož počet má do konce příští dekády překročit hranici čtyř milionů. To bude zhruba o 400 tisíc lidí více, než kolik jich v Berlíně žije dnes. Náklady na provoz mají být částečně pokryty příjmy z jízdného, které by měly růst o 1,4 procenta ročně.
Nový dopravní plán představila koalice Zelených, SPD a Die Linke, která na současné berlínské radnici vládne. Není překvapením, že nejvíce na dopravním plánu záleží právě Zeleným, kteří se z Berlína snaží udělat „zelenější“ město.
-zm-