Až šedesát milionů, spíše ale polovina, může být ve hře okolo původně nevinně vyhlížejícího sporu o pokračování informačního systému výzkumu, experimentálního vývoje a inova( IS VaVaI).

Spor o pokračování fungování IS VaVaI, který si objednala Vláda ČR v roce 2012 a v posledních letech jej dozorovali podřízení místopředsedy vlády pro vědu, výzkum a inovace Pavla Bělobrádka, budou na nejbližším zasedání řešit všichni ministři Sobotkovy vlády. Podle zjištění Ekonomického deníku jsou ve hře desítky milionů korun za „údržbu“ systému. Podle stávajících smluv, jejichž platnost vypršela na konci května tohoto roku vláda zaplatila za vývoj systému 30,6 milionů korun a za údržbu dalších 29. Ty už byly určeny jen ČVUT.

Ve smlouvě, kterou ekonomický deník získal z Bělobrádkova úřadu a jež má i s dodatky 20 stran se v článku X bodě 4 píše, že v případě vypršení smlouvy „je zhotovitel povinen předat datová média se zálohou údajů IS VaVaI objednateli.“ To se podle tvrzení Bělobrádka a jeho podřízených nestalo. Konsorciem a tedy i zhotovitelem je ČVUT a společnost InfoScience Praha s.r.o. „V rámci smlouvy Úřad vlády České republiky získal výhradní licenci k provozování systému IS VaVaI, a to po neomezenou dobu. Součástí licence nebylo výslovné právo na předání zdrojových kódů aplikace vyvíjené Konsorciem dle specifikace a pro potřeby Úřadu vlády České republiky, ani výslovné právo provádět úpravy IS VaVaI prostřednictvím třetích stran (např. externích dodavatelů),“ uvádí se v dokumentu pro vládu, kterou má redakce k dispozici.

Podle něj Úřad vlády České republiky zahájil s více než ročním předstihem před koncem trvání smlouvy jednání s Konsorciem o poskytnutí potřebné dokumentace, zdrojových kódů a práv duševního vlastnictví. „Přes počáteční ujištění ze strany zástupců Konsorcia, že toto plnění členové Konsorcia poskytnou Úřadu vlády České republiky bezplatně jako součást plnění existující Smlouvy, došlo před koncem roku 2015 ke změně postoje Konsorcia, a toto plnění nebylo poskytnuto,“ vysvětlují úředníci ministrům. Tiskové oddělení ČVUT sdělilo, že data úřadu poskytlo ihned po skončení smlouvy, tedy 1. června. „Na všechno máme samozřejmě doklady,“ dodal Marek Kalika z tiskového oddělení ČVUT, tedy lídra konsorcia.

Vláda nyní vyjednává s konsorciem o prodloužení kontraktu a zároveň zajištění alespoň prozatímního spuštění systému do doby, než bude podepsána nová smlouva. Jak z neoficiálních informací, tak z materiálu pro vládu však vyplývá, že si jsou zástupci dodavatele natolik „jistí v kramflecích“, že se snaží vládu „ždímat“ a „šponují“ cenu co nejvýše. Jde až o desítky milionů korun. To se však lidem z Úřadu Vlády nelíbí a proto začali pracovat na spuštění systému ve „vlastní režii“. „Od 21. června je plně funkční databáze VES, která umožňuje ukládání informací o vyhlášených veřejných soutěžích ve výzkumu, vývoji a inovacích. V databázi je možné vkládání dat, jejich vyhledávání a tvorba výsledných sestav,“ informoval úřad na svých stránkách s tím, že další části systému bude spouštět postupně.

Mohlo by vás zajímat

Vláda opět použila tzv. Jednací řízení bez uveřejnění (JŘBU), které je velmi často kritizováno nevládními organizacemi i zástupci evropských institucí. Oprávněnost tohoto kroku Bělobrádkovi schválila vládní komise, která JŘBU „posvěcuje“. Podle vládního materiálu je předmětem veřejné zakázky projednávané v rámci jednacího řízení bez uveřejnění je zejména:

  • zajištění provozu systému IS VaVaI na dobu 30 měsíců, což je doba nezbytně nutná k tomu, aby mohl Úřad vlády České republiky v otevřeném řízení zajistit správu a rozvoj systému na další období;
  • získání práv umožňujících Úřadu vlády České republiky zpřístupnit IS VaVaI třetím stranám k zásahům v rámci podpory provozu a rozvoje systému, a
  • získání zdrojových kódů systému.

„Cílem JŘBU je mimo jiné i odstranění závislosti na jediném dodavateli, to vše za zákonných a hospodárných podmínek. Jednací řízení bez uveřejnění bylo plánováno tak, aby bylo ukončeno do 16. 5. 2016, a byl tak zajištěn bezproblémový přechod mezi Smlouvou o dodávce služeb č. 12/072-0 a novým zajištěním provozu systému. S ohledem na významné průtahy způsobené členy Konsorcia a neplnění závazných termínů na straně Konsorcia byl Úřad vlády České republiky nucen tento termín několikrát posunout a JŘBU v této chvíli stále probíhá,“ uvádí se ve zprávě pro ministry. Podle posledních kroků se však zdá, že ČVUT o tento lukrativní byznys přijde a o systém se budou starat administrátoři se Strakovy akademie.

Úřad vlády se podle této zprávy také pokusil sjednat s konsorciem zajištění provozu systému IS VaVaI po dobu, než bude ukončeno jednání o nové smlouvě. Konsorcium však podle zprávy nepředložilo Úřadu vlády České republiky žádnou přijatelnou alternativu, jak tento stav zajistit. „Důvodem, proč doposud nedošlo k ukončení JŘBU je i skutečnost, že cenové podmínky v řádu mnoha desítek milionů korun nabízené členy Konsorcia dodavatelů za předmět plnění veřejné zakázky významně přesahují rámec předpokládané hodnoty veřejné zakázky. Úřad vlády České republiky činí veškeré kroky nezbytné k tomu, aby zajistil hospodárné, efektivní a účelné nakládání veřejných prostředků. Nabídka Konsorcia je aktuálně podrobena expertnímu posouzení znalcem,“ nastiňují úředníci vlády další postup.

Řešení stávající situace

Úřad vlády České republiky se připravoval i na alternativu, že k uzavření nové smlouvy o podpoře provozu IS VaVaI nedojde. „Konsorcium nesplnilo i přes opakované výzvy ze strany Úřadu vlády České republiky své povinnosti vyplývající ze Smlouvy o dodávce služeb č. 12/072-0 ze dne 23. 05. 2012 a nepředalo dosud Úřadu vlády České republiky všechny povinné výstupy, čímž efektivně brání Úřadu vlády České republiky ve využívání platné licence na provozování IS VaVaI, ať už v původní podobě, nebo náhradním způsobem.“

BOX – CO CHCE BĚLOBRÁDEK NYNÍ DĚLAT:

  1. IS VaVaI je konglomerátem funkcí, a je tedy možné jej rozdělit na dílčí celky a řešit funkčnost těchto celků izolovaně.
  2. Je nutné prioritně nahradit ty části systému IS VaVaI, které jsou nutné pro udržení procesu shromažďování výsledků VaVaI. Současně je nezbytné zpřístupnění dat IS VaVaI v držení Úřadu vlády České republiky veřejnosti k nahlížení a dalšímu využití.
  3. Je třeba zajistit pro provoz systému technickou platformu.
  4. Není možné spolehnout se na stávající dodavatele sdružené v Konsorciu a jejich spolupráci, neboť ta byla i přes opakované výzvy ze strany Konsorcia i jeho jednotlivých členů odepřena.

Na základě výše uvedených premis přistoupil Úřad vlády České republiky k realizaci projektu „Zajištění provozu IS VaVaI Úřadem vlády České republiky“, zaměřeného na řešení situace v krátkodobém horizontu a na dosažení následujících cílů a výstupů:

  1. Zajistit technologickou platformu, a to jak pro bezprostřední potřeby Úřadu vlády České republiky, tak i pro dlouhodobé potřeby IS VaVaI.
  2. Zajistit sběr dat, tedy možnost vytvářetf a předávat data ve formátech vyvinutých pro IS VaVaI a užívaných po dobu provozu původního systému (data ve formátu standardizovaných XML schémat).
  3. Zajistit všechny nutné výstupy pro podporu procesů hodnocení, jak jsou definovány zákonem č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací.
  4. Zajistit konsolidaci dat předaných Konsorciem po skončení Smlouvy.
  5. Zajistit nástroje pro online publikaci dat, jejich prohledávání a třídění.

Ke dni 7. 6. 2016 je stav realizace cílů v rámci projektu „Zajištění provozu IS VaVaI Úřadem vlády České republiky“ následující (ke skutečnému zahájení prací na realizaci došlo 2. 6. 2016):

Č. Úkol Komentář Odhadovaný čas dokončení
1. Zajištění sběru excelentních výsledků pro Hodnocení 2016 (EP) Upravena verze pro Hodnocení 2015 se zapracováním připomínek od poskytovatelů. Připravena do testovacího provozu. Testování zajištěno. 10. 6. 2016
2. Vytvoření systému pro přijímání dat poskytovatelů na ÚV ČR Byl vytvořen aplikační Framework, byly do něj nahrány číselníky z IS VaVaI, v současné době probíhá vývoj formulářů pro sběr dat a tvorbu XML souborů. V první fázi CEA a VES, následně CEP. Posledním modulem bude RIV. Byla vytvořena maketa pracovního prostředí se základní funkčností (přihlašování a správa uživatelů) a maketa presentačního prostředí.

Do té doby jsou data přijímána dle avíza jednotlivým poskytovatelům.

15. 6. 2016 (CEA, CEZ)

30. 6. 2016 (CEP)

15. 7. 2016 (RIV)

3. Kontrola předaných dat Byla zahájena analýza dat ve stávajících datových zdrojích a analýza výstupů pro podporu hodnocení 2016 30. 6. 2016
4. Zajištění vlastní technické platformy ÚV Byla dokončena veřejná zakázka na dodávku HW a veřejná zakázka na dodávku databázového systému vč. konsultací je před dokončením. 30. 6. 2016
5. Zajištění konsolidace dat z databáze IS VaVaI (data do 31. 5. 2016) Databáze byla převzata a postoupena k analýze, byly získány první skupiny údajů. 30. 6. 2016
6. Vytvoření systému pro online publikaci dat, jejich prohledávání a třídění Publikační nástroj bude vytvořen na základě dokončení konsolidace dat z databáze IS VaVaI a bude probíhat v etapách. 30. 6. 2016 (1. etapa)
7. Zajištění vstupních dat pro Hodnocení 2016 (OVHP a EP) K dispozici máme data za roky 2011 – 2014, je nutné doplnit daty z roku 2015 (po kontrole – řádek 3) 15. 7. 2016
8. Zajištění funkčnosti přidávání dat do databáze IS VaVaI Po rozklíčování databáze IS VaVaI vytvořit aplikaci na vkládání získaných dávek od poskytovatelů v podobě typizovaných XML souborů. 15. 8. 2016

 

Jiří Reichl