Politici z konzervativní německé aliance CDU/CSU zesílili svou kritiku plánovaného ukončení nových registrací automobilů se spalovacími motory v Evropské unii do roku 2035. Bavorský zemský premiér Markus Söder z Křesťanskosocialistické unie (CSU) řekl deníku Bild, že „konec spalovacích motorů do roku 2035 je špatný, a proto je třeba jej vzít zpět“. Söder doplnil, že vyřadit fungující technologii a přenechat ji jiným zemím je absurdní. „Místo toho, aby se zaváděly zákazy, musíme umožnit a podporovat“ vzkvétání technologií, argumentoval Söder. Dodal, že vláda by měla znovu zavést příspěvek pro kupce elektromobilů.

Tohle musí hodně bolet. Zhruba dva měsíce před důležitými volbami do Evropského parlamentu vyzval předseda CSU Markus Söder jasněji než kdy jindy ke zrušení plánovaného zákazu benzinových a naftových aut v Evropské unii.

„Zákaz spalovacích motorů pro rok 2035 je špatný, a proto musí být zrušen. Celý svět rád jezdí našimi auty, jen Evropa brzdí. Naše automobilky jsou světovou špičkou v konstrukci spalovacích motorů. Je proto vyloženě absurdní odstavit fungující technologii a přenechat ji v budoucnu jiným zemím,“ řekl Söder deníku Bild.

Söder sám přitom v roce 2020 vyzýval k zákazu spalovacích motorů od roku 2035.

Mohlo by vás zajímat

Jeho tvrdé prohlášení je namířeno proti předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové, která zákaz zavedla. Von der Leyenová je také vedoucí kandidátkou Evropské lidové strany (EPP), do níž patří i CSU.

Söder se svým vyjádřením trefil do myšlení spousty Němců. Podle exkluzivního průzkumu agentury INSA pro deník BILD (1 004 respondentů) je 61 procent dotázaných proti zákazu spalovacích motorů od roku 2035 a pouze 24 procent je pro.

Zároveň tento požadavek přichází v době, kdy není trh elektromobilům nakloněn. V prvním čtvrtletí roku 2024 bylo v Německu zaregistrováno 81 337 nových elektromobilů (plus 218 912 hybridních vozů), což je o 14 procent méně než ve stejném období loňského roku. Naproti tomu bylo zaregistrováno 374 819 nových spalovacích motorů (plus 4 procenta).

Automobilový expert Ferdinand Dudenhöffer varuje před útlumem elektromobilů, který potrvá několik let. Elektromobily se vrátí, ale pravděpodobně až po skončení války na Ukrajině, kdy se do popředí opět dostanou jiné problémy.

„Problém: do té doby se elektromobil zcela etabluje v Číně a veškerá výroba se přesune tam,“ řekl Dudenhöffer deníku BILD.

Söder proto vyzývá k větší podpoře elektromobilů namísto zákazu spalovacích motorů.

„Místo zákazů a omezování je třeba povolovat a podporovat. Spolková vláda proto musí znovu zavést příspěvek na elektromobily. Nesmíme ohrozit naše nejdůležitější hospodářská odvětví,“ řekl Söder.

Mluvčí parlamentní frakce Křesťanskodemokratické unie (CDU), sesterské strany CSU, Julia Klöcknerová řekla deníku Die Welt: „Myslím, že je špatné učinit jednostranné rozhodnutí a zakázat technologii, za kterou ještě neexistuje adekvátní náhrada.“

Podotkla, že spalovací motory by mohly být vyrobeny tak, aby jezdily na klimaticky neutrální palivo.

„Ale pokud politici ani nezačnou uvažovat o takovém vývoji ve svých zákonech, proč by měl kdokoli v Evropě začít s výzkumem,“ uvedla Klöcknerová a dodal, že „by bylo správné zakázat zákaz spalovacích motorů“.

Německé vládní koaliční strany jsou v těchto otázkách rozděleny, uvedl Die Welt. Šéf parlamentní frakce sociálních demokratů (SPD) Detlef Müller řekl, že by bylo chybou zrušit cíl vyřadit do poloviny příštího desetiletí nové automobily se spalovacími motory, aby se zajistila bezpečnost plánování pro firmy.

„Musí existovat jasnost a spolehlivost: konec spalovacích motorů zůstává nedotčen,“ řekl Müller.

Stejně tak mluvčí Strany zelených pro dopravní politiku Stefan Gelbhaar uvedl, že EU by se měla zaměřit na zvýšení elektrické mobility. „Musíme cíleně stimulovat nárůst,“ řekl.

Dopravní expert Svobodných demokratů (FDP) Bernd Reuther zároveň doplnil, že jeho strana „již dlouho volá po technologicky otevřených řešeních, zejména pokud jde o registraci automobilů se spalovacím motorem“.

(nik)