INZERCE

Rekonstrukce pražského Barrandovského mostu. Rampa z ulice K Barrandovu. Foto: TSK

Barrandovský most i Libeňské soumostí, významné pražské dopravní tepny čeká další vlna rekonstrukcí a modernizací

Dlouholetý špatný stav desítek pražských mostů se přetavil do aktuálních rekonstrukcí a modernizací řady z nich. A to včetně těch pro dopravu v hlavním městě naprosto stěžejních, například Barrandovského mostu. Modernizace jedné z nejzásadnějších pražských dopravních tepen je rozložena do několika let.

Aktuálně je podle tiskové mluvčí Technické správy komunikací Barbory Liškové kompletně zrekonstruovaná jižní část mostu. „Dopravní omezení na mostě začala v pondělí 15. května a termín dokončení prací byl stanoven na přelom srpna a září,“ sdělila Ekonomickému deníku Lišková. Dodala, že do poloviny letošního září ještě dobíhaly dokončovací práce na předpolích mostu, tedy na modřanské a smíchovské straně. S dalšími stavebními pracemi, které mají mít na omezení dopravy jen minimální vliv, se podle Liškové počítá do konce listopadu 2023.

Opravy Barrandovského mostu ale ještě zdaleka nekončí. „Před námi je kompletní rekonstrukce jeho severní poloviny, která se uskuteční v dalších letech ve třetí a čtvrté etapě. V této části již nejsou součástí stavebních prací žádné rampy, jak tomu bylo u jižní nosné konstrukce mostu,“ upřesnila Lišková. Vysoutěžená cena za celou rekonstrukci je podle mluvčí TSK Barbory Liškové 594,5 milionu korun.

Celkový pohled na Barrandovský most, který prochází rekonstrukcí. Foto: TSK

Další zásadní rekonstrukcí, která hlavní město čeká, je plánovaná rekonstrukce Libeňského soumostí. Jde o opravu Libeňského mostu vedoucího přes Vltavu a indukčního mostu na Rohanském ostrově. Zároveň jde ale také o kompletní vybudování všech dalších mostních objektů, přilehlých komunikací a přeložek inženýrských sítí v ulici Libeňský most od křižovatky Dělnická–Jankovcova v Praze 7, ke křižovatce Palmovka v městské části Praha 8. Počítá se také například i se stavbou proplachovacího kanálu.

Libeňské soumostí je v přípravném procesu

V tuto chvíli se v rámci projektu pracuje na retenční nádrži a projekčních pracích. Zhotovitel podle Liškové připravil projektovou dokumentaci ve stupni DUSP (dokumentace pro vydání společného povolení stavby dráhy). „S ohledem na obrovské množství nových skutečností, jako jsou developerské projekty a záměry v okolí či architektonické soutěže, které je potřebné do projektové dokumentace zkoordinovat, aktuálně probíhá aktualizace závazného podkladu – architektonické studie,“ zkonstatovala. Díky aktualizované architektonické studii a po přezkumu podkladů by pak podle Liškové mělo dojít k definitivnímu uzavření technického řešení. „Zhotovitel dopracuje již připravenou dokumentaci ve stupni DUSP a podá na přelomu roku žádosti o příslušná povolení,“ popsala Ekonomickému deníku.

Výběr dodavatele se podle mluvčí TSK uskutečnil podle standardů FIDIC – Yellow Book, jde o projekt typu Design & Build, kdy je zhotovitel zároveň projektantem i realizátorem. Vysoutěžená cena za celé soumostí je vyčíslena na 2,18 miliardy korun.

Celkem se pražská Technická správa komunikací stará v metropoli o 700 mostních objektů, mezi nejstarší patří Karlův most a mezi ty nejnovější bude spadat správa Štvanické lávky nebo nově dokončené přestavby nosných konstrukcí jako je most v Božanovské ulici. Přímo přes Vltavu se klene 31 mostních objektů. Jak Lišková upřesnila, pod mostní objekty spadají také lávky, galerie nebo propustky.  

Mezi další pražské mosty, které se dočkají modernizace, patří i Mánesův most, u něj aktuálně Technická správa komunikací hledá projektanta. „Bude se jednat o kompletní rekonstrukci celého mostu. Velký dohled nad ní má odbor památkové péče hlavního města Prahy,“ uvedla mluvčí Technické správy a komunikací Barbora Lišková. Předpokládaná cena vzejde podle ní až z projektu. Svého projektanta už má i most Legií.

Velkou úpravou už prošel v letech 2017 až 2019 i Jiráskův most, kde došlo k výměně speciálních mostních uzávěrů, opravě povrchu vozovky a chodníků. V dalších letech se připravuje na opravu, rekonstrukci nebo náhradu podle Liškové dalších více jak 150 mostních objektů. „K přípravě dopravního omezení budeme přistupovat tak, aby to do dopravy zasáhlo co nejméně,“ sdělila Lišková.

Na novou podobu čeká železniční most na Výtoni

Rekonstrukcemi ale v Praze neprocházejí jen silniční mosty, v nevyhovujícím stavu je i zásadní železniční spojnice dvou městských břehů – most na pražské Výtoni. U toho je ale stále nejasné, zda dojde k jeho rekonstrukci nebo nahrazení.

Podle analýzy mezinárodní poradenské skupiny JASPERS, která je součástí Evropské investiční banky, by byl nový most ekonomicky i technicky nejvýhodnější variantou. Náklady na novou stavbu by vycházely až o 1,1 miliardy korun levněji a jeho životnost odborníci odhadli na minimálně 100 let.

Návrh nového mostu přes Vltavu v Praze-Výtoni. Foto: Správa železnic

Součet nákladů na rekonstrukci stávajícího mostu vychází podle analýzy na dvě až 2,3 miliardy korun, přičemž náklady na zbudování nového mostu jsou vyčísleny na 1,1 až 1,3 miliardy korun. Aktuálně je most podle Správy železnic ve velmi špatném stavu a průjezd vlaků je na něm výrazně omezen.

Část mostních objektů v hlavním městě spravuje také pražský dopravní podnik. V letošním roce podle tiskové mluvčí podniku Anety Řehkové skončila například rekonstrukce estakády Krejcárek na trati Ohrada – Palmovka za 239,4 milionu korun. Opravy v hodnotě 7,8 milionu korun má za sebou například také lávka u stanice Černý most.

Tereza Čapková