Rychlé a jednoduché odeslání platby bez složitého hledání čísla účtu protistrany. Novinka, která je zatím ve fázi přípravy, usnadní řadě z nás život. Přestože už nyní funguje mnoho aplikací, které běžné finanční transakce značně zjednodušují, posílání peněz na účet jen díky znalosti čísla mobilního telefonu představuje malou revoluci. Nejdřív ji však musí schválit Česká národní banka.
Z dostupných informací a z úprav podmínek pro užívání běžných účtů u některých finančních ústavů je zřejmé, že tato služba je bankami plánována a že nejspíše bude v příštích měsících nabídnuta klientům.
Rychle a jednoduše
„Telefonní číslo si spotřebitelé buď zapamatují, nebo jej prostě mají uložené v mobilním telefonu. Zamýšlená služba jim usnadní zejména provádění plateb v běžném životě. Třeba když chtějí poslat kapesné dětem, splatit dluh kamarádovi či mu přispět na společnou útratu v restauraci nebo uhradit nájemné pronajímateli,“ vysvětluje přínosy ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.
A kladně se k budoucí službě staví i samotné banky. „V projektu vidíme smysl. Protože asi jen málo z nás si pamatuje z hlavy číslo svého bankovního účtu. Naopak vlastní číslo na mobil si pamatuje téměř každý. Proto platby na telefonní číslo by mohly přinést klientům velké zjednodušení, a to především pro situace, kdy si lidé budou chtít mezi sebou rychle a pohodlně poslat menší částky,“ říká Jana Pokorná z Air Bank.
Zároveň dodává, že jde o celobankovní projekt, který je však zatím ve velmi rané fázi.
Že se o projektu aktuálně jedná, potvrzuje i Petra Kopecká z Raiffeisenbank: „My jsme ve fázi diskusí na půdě České bankovní asociace. Konkrétní časový plán zatím nemáme, ale chtěli bychom postupovat společně s dalšími bankami.“
Jednání na úrovni České bankovní asociace, jednotlivých bank a ČNB ohledně podrobné specifikace služby potrvdila i Česká národní banka. Kdy by banky českým klientům mohly tuto službu začít nabízet ale zatím není úplně jasné. „Zatím není stanoven pevný termín, předpoklad spuštění je příští rok. Zapojení do projektu je pro obchodní banky dobrovolné a bude záležet na bankách, zda a kdy tuto službu klientům nabídnou,“ říká mluvčí ČNB Petra Vodstrčilová s tím, že úprava legislativních předpisů v tomto případě nebyla nutná.
Ověření v databázi
Prvním krokem pro využívání této služby bude představovat udělení souhlasu s propojením telefonního čísla a bankovního účtu. Tyto informace následně banka předá do databáze České národní banky. Banka nabízející tuto službu pak svým klientům umožní zadat v platebním příkazu místo čísla účtu příjemce jeho mobilní číslo.
„V reálném čase by obchodní banka provedla dotaz do ČNB na existenci čísla účtu k uvedenému číslu mobilního telefonu. Obchodní bance by se okamžitě vrátila informace o existenci propojení, a pokud by bylo propojení nalezeno, vrátilo by se také číslo účtu, které by bylo použito pro provedení převodu,“ vysvětluje Petra Vodstrčilová.
V případě, že vám někdo bude chtít odeslat peníze a místo číslo účtu zadá vaše telefonní číslo, banka jeho propojení s vaším účtem následně u České národní banky ověří. Teprve poté bude možné platbu provést.
„Budete však muset vědět, zda osoba, které chcete zaplatit na telefonní číslo, opravdu tento způsob platby umožnila a propojila telefonní číslo se svým bankovním účtem. Jinak se vám peníze na její telefonní číslo nepodaří odeslat,“ upozorňuje Eduarda Hekšová.
Chyby a rizika
Otázkou zůstává, jak časté budou chyby spojené se zrušenými telefonními čísly a čísly po nějakém čase předanými novému účastníkovi. Je možné, že než se nový způsob placení zaběhne, banky nastaví strop pro platby uskutečněné tímto způsobem. Budou tím chránit spotřebitele i sami sebe. Zajímavým důsledkem nové služby může být i motivace uživatelů ponechat si po celý život či alespoň jeho podstatnou část jedno telefonní číslo.
Řadu lidí jistě také napadne, zda s sebou tento způsob plateb neponese větší rizika zneužití údajů či mylného zaslání peněz na jiný účet.
„Telefonní číslo bude pouze dalším možným identifikátorem bankovního účtu a na vlastní podstatě bankovního účtu se nic měnit nebude. Účet se bude ovládat naprosto stejně, jako ho ovládáme doposud – ze zabezpečené bankovní aplikace v mobilním telefonu nebo na počítači, případně s použitím bankovní karty nebo na přepážce banky. Pokud novou službu placení na telefonní číslo dovolíme, tak na naše telefonní číslo půjde jen zaplatit, což naše riziko nezvyšuje,“ říká Petr Šmelhaus z právního oddělení dTestu.
A dodává, že riziko zneužití je stejné jako u jiných plateb. „Například se můžeme splést při zadávání telefonního čísla a zrovna se nám podaří zaplatit na jiné telefonní číslo, které bude mít novou službu také zavedenou. Pak budeme muset žádat banku o pomoc s vrácením částky na náš účet. Nebo z nás někdo podvodem vyláká bezpečnostní údaje a zařízení, kterými ovládáme aplikaci. Těmto obecným rizikům lze zamezit opatrností při placení a při nakládání s údaji a zařízeními, která jsou pro ovládání bankovního účtu nezbytná.“
ČNB doplňuje, že rizika se budou odvíjet od specifikace služby a diskuze nad ní stále probíhají.
Lucie Přinesdomová