UniCredit Bank špatně účtovala platby kartou a připravila o peníze téměř 12 tisíc klientů. Na případ upozornila reklamace jednoho z nich. Od České národní banky, která na peněžní trh dohlíží, za to UniCredit Bank dostala pokutu šest milionů korun.

Podle České národní banky (ČNB) měla UniCredit Bank klientům účtovat transakce provedené v cizích měnách směnným kurzem karetní asociace Visa. Kvůli špatnému nastavení systému ale roce 2023 využila vlastní kurz, který byl pro klienty méně výhodný. Celková škoda vyšplhala na 3,9 milionu korun.

Selhání kontrol

ČNB kritizuje banku za porušení zákona i selhání kontrolních mechanismů. „Účastník řízení nejednal v posuzovaných případech kvalifikovaně, čestně, spravedlivě a s přihlédnutím k nejlepšímu zájmů svých klientů, nýbrž právě naopak,“ uvedla ČNB v rozhodnutí o uložení pokuty. Vadí jí i to, že někteří z klientů na nápravu a vrácení peněz čekali 11 měsíců.

Vrácení peněz a omluva

„Po identifikaci chyby jsme okamžitě vše napravili – kurzovní rozdíl jsme klientům v plné výši vrátili. Ve většině případů se jednalo o minimální částky v řádech korun či nižších desítek korun,“ reagoval mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek.

Banka se poškozeným klientům omluvila a podle Plockových slov přijala dodatečná kontrolní opatření, aby se už stejný problém v budoucnu nemohl opakovat.

Nejde o jedinou chybu

Česká národní banka pokutovala UniCredit Bank v posledních letech opakovaně. Loni banka musela zaplatit 600 tisíc korun za to, že ve čtyřech případech odmítla vyměnit poškozené bankovky za nepoškozené. V roce 2022 dostala pokutu deset milionů korun kvůli poplatkům účtovaným za předčasné splacení hypotéky.