Česká pošta odstartovala společně se skupinou COOP, která provozuje v České republice síť prodejen s potravinami, rozvoz potravin v mikroregionu Hlinecko. Zkušební provoz otestuje v pětadvaceti obcích. Za dovoz nákupu zákazníci zaplatí 77 korun. Česká pošta tak vstupuje do vod, které v České republice ovládají specializovaní doručovatelé potravin jako je Košík nebo Rohlík.

Podle místopředsedy COOP pro služby Lukáše Němčíka dává spolupráce s Českou poštou smysl a zajistila by dovoz potravin i v regionech, které doposud žádná rozvážková firma neobsluhuje. „Máme základnu obchodů na venkově, a právě sem směřujeme náš společný projekt. Díky našim obchodům totiž zvládneme obsluhovat venkovské oblasti jednodušeji než rozvážkové služby, které vozí zboží z centrálních skladů a podporujeme tak i lokální zaměstnanost,“ uvedl Lukáš Němčík.

Spolupráce se sítí prodejen dává smysl podle generálního ředitele České pošty Miroslava Štěpána i státnímu podniku, a to díky jednoduché logistice pošty a její přítomnosti na celém území republiky. Zapojení zaměstnanců pošty navíc může podle České pošty také zjednodušit i objednávání zboží pro seniory.

„Chceme nabídnout možnost objednat si zboží i přímo u doručovatelů. Pošťáka si telefonicky objednáte, ten ke klientovi přijede a na místě spolu zboží objednají,“ zmínil Štěpán. Česká pošta informovala, že v rámci pilotního provozu vybaví své vozy chladicími boxy pro bezpečné uchování potravin.

Mohlo by vás zajímat

Služba je založena podle České pošty na platformě e-coop.cz, tedy e-shopu skupiny COOP. Ta byla podle pošty doposud využívána hlavně k objednávání zboží, které si zákazníci následně mohou vyzvednout ve zhruba 400 kamenných prodejnách COOP.

„V praxi si zákazníci budou moci objednat zboží do půlnoci, platba bude možná kartou, a to i při osobní objednávce u doručovatele. Zákaznici budou při objednávce informováni o čase doručení a zaměstnanec pošty s nimi bude v kontaktu i pomocí mobilního telefonu,“ informovala Česká pošta na svých stránkách.

Česká pošta prochází transformací, která by měla být dokončena v roce 2026. Státní podnik by měl v té době hospodařit s kladným finančním výsledkem. V rámci transformace by mělo dojít k rozdělení majetku mezi Českou poštu a Balíkovnu, která má převzít logistické a balíkové služby. Poště zůstane pobočková síť a doručovatelé.

Poradce pro Balíkovnu

Česká pošta ve středu také oznámila, že na svou funkci rezignoval ředitel divize Balíkovna Lukáš Rampas. Vedením Balíkovny byl dočasně pověřen ředitel divize finančních a korporátních služeb České pošty Martin Vránek.

V polovině srpna Česká pošta vypsala zadávací řízení na poradce, který by jí měl pomoci s výběrem potenciálního kupce Balíkovny. Půjde o komplexní poskytování poradenských služeb během celého procesu prodeje Balíkovny včetně podpory při oslovení potenciálních zájemců a jednání s nimi.

Česká pošta ve snaze dosáhnout „zelených čísel“ spustila na podzim pilotní provoz výdeje balíků soukromé kurýrní firmy DPD na svých pobočkách. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. K 11. listopadu měla být tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku pak na více než 850 pobočkách. Testování spolupráce potrvá zhruba do poloviny příštího roku, v případě úspěšné spolupráce se rozšíří do celé sítě České pošty, tedy na téměř tři tisíce poboček.

„Pro naše klienty je po celé České republice k dispozici 2900 poboček. Vzhledem ke klesajícímu zájmu o tradiční poštovní služby jsme připraveni své volné kapacity nabídnout ostatním firmám nebo státním institucím. Pobočková síť, do které jsme začlenili DPD, je další možností, kde si zákazníci našeho nového obchodního partnera mohou vyzvednout své balíky. Obzvláště v předvánočním období, které je pro každou logistickou společnost vrcholem sezóny, je každé další výdejní místo vítané,“ sdělila v listopadu ředitelka pobočkové sítě České pošty Martina Ivanová.