Pražské smíchovské nádraží se zaplnilo stavebním ruchem. V bezprostřední blízkosti nástupišť se zvětšuje hromada hlíny a za ní pracují bagry. Nádraží se chystá na kompletní modernizaci i novou výstavbu v okolí. Společnost Strabag Rail aktuálně dokončuje podle mluvčího Správy železnic Ondřeje Šrámka v železniční stanici Praha-Smíchov první etapu, která obnáší odstranění kolejí a trakčního vedení v severní části nádraží. Dělníci už také demontovali pěší lávku, která propojovala Smíchov a Radlice. „Tato etapa bude dokončena ke konci listopadu 2023,“ sdělil Ekonomickému deníku Ondřej Šrámek.

Navazovat by měla hlavní stavba, která má podle harmonogramu začít v prvním čtvrtletí roku 2024 a potrvá do roku 2027. „Předmětem bude například kompletní rekonstrukce kolejiště, demolice stávajícího a výstavba nového severního křídla výpravní budovy, ve kterém budou uloženy technologie, výstavba nového čtvrtého nástupiště, prodloužení podchodů nebo vybudování nového trojkolejného mostu přes ulici Nádražní,“ upřesnil Ondřej Šrámek.

Společnost Strabag Rail aktuálně dokončuje podle mluvčího Správy železnic Ondřeje Šrámka v železniční stanici Praha-Smíchov první etapu. Foto: Tereza Čapková

Správa železnic také 26. října ukončila podávání nabídek do výběrového řízení na zhotovitele souboru staveb „Rekonstrukce ŽST Praha-Smíchov II. etapa a Výstavba lávky v ŽST Praha-Smíchov“. „Byly otevřeny obálky s nabídkami a v tuto chvíli probíhá jejich hodnocení. Obdrželi jsme celkem čtyři nabídky, z toho tři platné a jednu zneplatněnou uchazečem. Rozhodnutí o výběru vítězného uchazeče očekáváme v horizontu několika dnů až týdnů,“ konstatoval Ondřej Šrámek.

Stavba vyžaduje rozsáhlou spolupráci

Na rozsáhlé proměně železniční stanice úzce spolupracují pražský magistrát a Správa železnic. Podle náměstka pražského primátora pro oblast dopravy Zdeňka Hřiba (Piráti) se s koordinací začalo už v průběhu zpracování studie ze strany Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR Praha). „Zástupci Správy železnic byli účastníky pracovní skupiny při tvorbě studie. Investiční odbor magistrátu v roce 2018 převzal od IPRu hotovou studii Dopravní uzly Smíchov a začal pracovat na dokumentaci pro územní rozhodnutí a dokumentaci pro stavební povolení,“ připomíná začátky spolupráce Hřib.

Přímo pražský magistrát připravuje v rámci přípravy stavby nového Terminálu Smíchov několik souborů staveb. Jde o nový parkovací dům pro 900 aut a 600 kol, dále most pro budoucí obousměrnou dopravu přes Dobříšskou ulici a novou světelnou křižovatku. Dále jde o autobusovou platformu, která bude umístěná nad železniční stanicí Praha-Smíchov. V rámci stavby se počítá s kompletní fotovoltaickou střechou a sjezdovou rampou do ulice Nádražní. Ulice Nádražní by také měla projít kompletní úpravou. „Nový Terminál Smíchov se stane přestupním uzlem odpovídajícím 21. století. Tomu odpovídá i přestřešení železniční stanice včetně zabudování fotovoltaických panelů, lepší přestupní vazby nebo možnost využití prostor po vymístěném terminálu Na Knížecí pro jiné účely,“ uvedl Zdeněk Hřib.

Náhledová studie Na Knížecí, jak si ji představovali autoři studie Dopravních uzlů Smíchov, zpracovatel A69, v roce 2018. Foto: MHMP

Energii, kterou vyrobí fotovoltaické panely na střeše stanice, by měl Terminál Smíchov využívat pro svou vlastní potřebu. V rámci P+R parkoviště by také podle pražského magistrátu měly být k dispozici elektronabíječky pro osobní automobily a dobíjecí místa pro elektrokola. „Díky doplněné elektromobilitě a fotovoltaice bude moci hlavní město Praha požádat o dotace z Evropské unie na výstavbu terminálu,“ poznamenal Zdeněk Hřib.

Jednotlivé části Terminálu Smíchov se budou zprovozňovat postupně. Například parkovací dům by měl začít fungovat v roce 2027. Ohledně dalších částí bude záležet podle náměstka primátora i na dalších účastnících rozsáhlé výstavby, tedy Správě železnic, Dopravním podniku hlavního města Prahy a společnosti Sekyra group.

Mohlo by vás zajímat

Předpokládané náklady na realizaci Terminálu Smíchov jsou podle Zdeňka Hřiba v současné době přibližně sedm miliard korun, dochází ale podle něj k optimalizaci projekčního řešení a výslednou cenu určí až soutěž na zhotovitele stavby.

Autobusový terminál budoucnosti

V rámci přestavby Smíchovského nádraží se řeší také přesun autobusového nádraží Na Knížecí. Spolu s blížícím se koncem roku by měly být podle Hřiba ohledně autobusového terminálu podány všechny finalizované žádosti o stavební povolení na jednotlivé příslušné stavební úřady. „Realizace založení základů autobusové platformy Terminálu Smíchov je se Správou železnic dohodnuto v roce 2024, v rámci rekonstrukce železničního nádraží a připravených výluk vlakové dopravy,“ uvedl Hřib.

Vizualizace Terminálu Smíchov. Foto: IPR Praha

V určité podobě by mělo stávající nádraží Na Knížecí přetrvat i v budoucnosti. Pražský magistrát zvažuje, že by tam dvě městské linky 123 a 137 měly konečnou zastávku a další linky by tam zastavovaly.

Zpracování urbanisticko-dopravní studie na novou podobu smíchovského dopravního terminálu zadal v roce 2017 Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy kanceláři A69 – architekti. Hlavními tématy studie byly přestupní uzel Na Knížecí, Nádražní ulice v okolí smíchovského nádraží a terminál Dobříšská. „Studio A69 – architekti pojalo Terminál Smíchov jako kompaktní a moderní přestupní uzel všech složek veřejné dopravy. Díky projektu se zlepší propojení železniční a autobusové dopravy s metrem a tramvají, zkrátí se přestupní vazby a vznikne zde moderní zázemí včetně B+R (Bike and Ride). Správa železnic současně připravuje rekonstrukci kolejiště i budov nádraží,“ informoval tiskový mluvčí IPR Praha Marek Vácha. Dodal, že v roce 2020 nad projektem převzal koordinační úlohu investiční odbor pražského magistrátu a IPR Praha na projektu dále spolupracuje.

Tereza Čapková