Europoslanci podpořili návrh nařízení, kterým EU zásadně zvýší podíl recyklovaných materiálů při výrobě nových aut. Brusel tvrdí, že to posílí odolnost evropského automobilového průmyslu.

Návrh unijního nařízení schválilo 431 europoslanců, 145 jich bylo proti a 76 se zdrželo. Nová pravidla zásadně změní způsob produkce a recyklace aut v EU. Cílem je snížit dopady automobilového průmyslu na životní prostředí a posílit odvětví recyklace aut.

Pravidla se budou vztahovat na všechna vozidla s výjimkou vozidel zvláštního určení, vozidel navržených a vyrobených pro použití ozbrojenými silami, civilní obranou, hasičskými a záchrannými službami a vozidel historického a zvláštního kulturního významu.

Nové cíle pro recyklované materiály

Nařízení obsahuje závazné cíle pro obsah recyklovaných materiálů v nových automobilech. Evropští poslanci chtějí, aby všechna vozidla prodávaná na unijním trhu obsahovala nejméně 20 procent recyklovaného plastu do šesti let od doby, kdy nařízení začne platit.

evropský poslanec Jens Gieseke
Evropský poslanec Jens Gieseke (EPP/Německo) tvrdí, že nová pravidla posílí oběhové hospodářství v Evropě. Foto: Evropský parlament

Do deseti let se tento poměr zvýší na 25 procent za předpokladu, že recyklovaného plastu bude k dispozici dostatečné množství za nízkou cenu. Komise chce prozkoumat možnosti pro recyklaci oceli a hliníku.

Jednodušší demontáž

Nová legislativa usnadní demontáž použitelných dílů z automobilů. Sedadla, elektroniku a kovové součásti budou moci demontovat autorizovaná zařízení. Dotkne se to 6,5 milionu automobilů, které každý rok dosáhnou konce své životnosti.

„Parlament podporuje oběhové hospodářství v automobilovém odvětví,“ uvedl Jens Gieseke (EPP/Německo), který společně s kolegou Pauliusem Saudargasem (EPP/Litva) vedl projednávání tohoto návrhu ve Výboru pro životní prostředí.

Rozdílné ambice

Rada EU se na svém stanovisku dohodla už na začátku léta. V příštích týdnech může začít jednání s Evropským parlamentem a Komisí. Národní ministři ale požadují méně ambiciózní cíle a navrhují třífázový přístup v oblasti recyklovaných plastů: 15 % do 6 let, 20 % do 8 let a 25 % do 10 let od vstupu nařízení v platnost.

Návrh nařízení je součástí evropské zelené dohody, která mimo jiné podporuje oběhové hospodářství. V roce 2023 se v EU vyrobilo 14,8 milionu nových vozidel, v rámci Unie se registrovalo 12,4 milionu vozidel. Po evropských silnících celkově jezdí 285,6 milionu automobilů. Brusel je pod tlakem, aby zabránil vzniku obrovského množství odpadu, který souvisí s transformací automobilového průmyslu a přechodem na elektromobilitu.

Mohlo by vás zajímat