INZERCE

Nově mohou železniční nákladí dopravci v Německu žádat až o 98procentní snížení poplatků za přístup na trať. Foto: Pixabay

Až 98procentní snížení poplatků za přístup na trať. Žádost německých nákladních dopravců schválena

Doposud mohli provozovatelé železniční nákladní dopravy v Německu žádat kompenzaci až 45 procent poplatků za přístup k dopravní cestě. Komise pro ně nyní schválila nový režim včetně rozpočtu, který se zvýšil z původních 350 na 567 milionů eur. Podle ujeté vzdálenosti mohou dopravci dosáhnout až na téměř úplné odpuštění poplatků.

Pozměněný režim, který zahrnuje navýšení rozpočtu a další snížení poplatků za přístup na trať splatných provozovateli železniční nákladní dopravy, přispěje ke snížení přetížení silnic a emisí CO2. Zároveň zmírní dopady propuknutí koronaviru na německý železniční nákladní sektor. Němcům jej nyní posvětila Evropská komise.

217 milionů eur navíc

Evropská komise schválila podle pravidel EU o státní podpoře úpravu stávajícího německého režimu podpory na podporu provozovatelů železniční nákladní dopravy v Německu částečnou kompenzací poplatků za přístup na trať.

V rámci stávajícího systému může být provozovatelům železniční nákladní dopravy kompenzováno až 45 procent poplatků za přístup na trať. Jde tedy o poplatky, které musí železniční dopravci platit za používání železniční sítě. Režim, který bude fungovat do roku 2023, měl původně roční rozpočet 350 milionů eur.

Schválený režim počítá s rozpočtem 567 milionů eur a také zvýšení maximální možné kompenzace. V závislosti na ujeté vzdálenosti se může jednat až o 98 procent poplatků za přístup na trať. Ostatní body stávajícího režimu, včetně doby trvání, zůstávají beze změny.

Nižší ceny pro zákazníky

Jak uvedla Evropská komise, vzhledem k transparentnosti příslušných poplatků a vysoké míře hospodářské soutěže mezi provozovateli v tomto odvětví se očekává, že provozovatelé železniční nákladní dopravy přenesou část výhod podpory na své zákazníky prostřednictvím nižších cen.

V rámci posuzování návrhu komise vyhodnotila, že upravený režim je přínosný pro životní prostředí, protože podporuje železniční dopravu, která je méně znečišťující než silniční doprava. Zároveň pomáhá se snižováním dopravních zácp. Návrh taktéž vnímá jako přiměřený a nezbytný k dosažení podpory přechodu od silnic na železnici.

Tomáš Rovný