České dálnice se v novém roce posunou do budoucnosti. Od 1. ledna mohou řidiči začít legálně používat ve svých vozech „autopilota“. Mění se nejen způsob řízení, ale i definice a odpovědnost řidiče. Okolo nového systému přetrvává stále řada nejasností.

Zákon pracuje s takzvaným třetím stupněm automatizace. Umožňuje, že řidič nemusí sledovat provoz a kontrolu přebírá zpět až na vyzvání systému, vozidlo se tak řídí samo. Ve chvíli, kdy tomu tak je, se na řidiče nevztahují pravidla provozu na pozemních komunikacích ani jiné povinnosti, které se týkají řízení automobilu.

Odpovědnost je na výrobci

Pokud by došlo k přestupku, nejsou za něj řidič ani provozovatel odpovědní, v takových situacích se odpovědnost přenáší na výrobce. Řidiči ale musí umožnit policii ověřit, jestli se vozidlo řídilo samo. V rámci registru silničních vozidel bude nově veden údaj o tom, že se jedná o automatizované vozidlo.

Podle dřívějších informací ministerstva dopravy se detailní informace o tom, kdy byl autonomní režim řidičem aktivován a deaktivován, zapisuje do systému DSSAD (Data Storage System for Automated Driving). Zpětně to pak není možné pozměnit ani vymazat.

Čelní střet jako lepší možnost?

Podle mluvčího Ústředního automotoklubu (ÚAMK) Igora Siroty kvůli tomu, že předpis zcela jasně nevymezuje povinnost řidiče trvale a plně se věnovat řízení, lze předpokládat, že za určitých nebezpečných situací, kdy je nutný jeho zásah, může přijít pozdě. „Jsou situace, kdy je bezpečnější, i když to zní podivně, volit čelní střet než boční. Anebo zamířit s vozem mimo vozovku, což autonomní řízení vyhodnotí jinak,“ upozorňuje.

Dálnice, automobily, kolona. Foto: ŘSD
Problémem by mohl být podle odborníka smíšený provoz. Ilustrační snímek. Foto: ŘSD

Jak rychle na dálnici zareaguje řidič, když ho autonomní systém vyzve zvukově a dalšími signály, aby kontrolu převzal zpět? Za dvě, tři, anebo více sekund? Kolik v této rychlosti ujede metrů – 70 nebo více? Není pak už pozdě, ptá se Sirota. Nejdůležitější otázkou podle něj ale je, zda už jsme po všech stránkách, tedy legislativně, technicky i lidsky připraveni na to, že auta nebudou řídit jejich řidiči.

Rizik je řada

Podle dopravního experta Zdeňka Lokaje z ČVUT zůstává i celá řada rizik. Jako nejzásadnější vnímá otázku smíšeného provozu. „Když se v dopravním proudu potkají konvenční a autonomní vozidla, vyvstává otázka, jak se zachovají samotní řidiči a jak si s tím poradí autonomní systémy,“ uvažuje.

Podle Lokaje kvalitu autonomního provozu určí spolehlivost použitých systémů. Pokud bude autonomní systém řidiče příliš často vyzývat k převzetí kontroly, zřejmě si nezíská velkou oblibu. „Řidiči se také budou muset naučit bezodkladně převzít řízení ve chvíli, kdy je systém vyzve a zároveň sledovat provoz kolem sebe,“ upozornil Lokaj.

Mohlo by vás zajímat

Většina je v nejistotě

Na autonomní řízení se letos na podzim zaměřila ve svém průzkumu i Allianz pojišťovna. Průzkum ukázal, že 67 procent respondentů si není jistých tím, jak se vozidla zachovají v nepředvídatelných situacích. Až 72 procent dotázaných pochybuje o dostatečné vyspělosti technologie a 43 procent z nich se domnívá, že automatizovaná vozidla musí zabránit nehodám ve všech případech.

„Věříme, že by autonomní vozidla, která reagují a komunikují nezávisle, mohla přinést snížení nehodovosti i zlepšení dopravní situace a umožnit nové formy mobility,“ uvedla už dříve k výsledkům průzkumu expertka neživotního pojištění Allianz pojišťovny Veronika Hašplová.

Čeští respondenti podle průzkumu od autonomního řízení především očekávají větší pohodlí. Až 43 procent z nich vnímá automatizované řízení jako cestu ke zlepšení mobility a polovina dotázaných počítá s tím, že během jízdy získá více času na jiné aktivity. Pouze 37 procent dotazovaných v České republice souhlasí s tím, že by se na silnicích cítili s autonomními vozidly bezpečněji.

Povinné ručení zůstává stejné

Největší společenský přínos pak dotázaní podle pojišťovny vidí ve zlepšení mobility pro skupiny s omezenou pohyblivostí. Autonomním vozidlům nejvíce důvěřují Italové, jde o 65 procent, zatímco respondenti ve Spojeném království jsou nejkritičtější, tam má důvěru pouze 44 procent lidí.

V oblasti povinného ručení se u autonomního řízení nic měnit nemá, jak Ekonomický deník informoval už dříve. „Zde nadále zůstává odpovědnost na provozovateli vozidla a na stávající praxi a fungování se nic nemění,“ upozornil mluvčí České asociace pojišťoven Tomáš Pavlík.