Jak může vypadat železnice budoucnosti? Může mít například podobu autonomních vlaků vzdáleně ovládaných přes tablet. Alespoň takový projekt s názvem ARTE představila v německém Salzgitteru společnost Alstom. Ukazuje v něm také, že je automatické řízení možné instalovat i na už existujících vozidlech. Zavedením automatizovaného provozu vlaků s využitím jednotného evropského zabezpečovače (ETCS) bez nutnosti instalace dalšího traťového vybavení chce Alstom přispět k digitalizaci německé železniční sítě.

Na projektu se kromě Alstomu podílí také Německé středisko pro letectví a kosmonautiku a Fakulta provozu a řízení železnic technické univerzity v Berlíně. „Ve vyvíjejícím se prostředí dopravy je technologie bez řidiče více než jen trend, jde spíše o revoluci. Ačkoli se v diskusích často zdůrazňují autonomní vozidla, potenciál železniční dopravy bez řidiče je stejně zásadní,“ uvedl k projektu ředitel pro autonomní mobilitu společnosti Alstom Florian Kittelmann.

Konstatoval také, že stojíme na prahu nové éry železnice a zavádění systémů bez řidiče je ukázkou budoucnosti, v níž budou vlaky jezdit organicky. Automatizovaná jízda využívá podle společnosti Alstom kamerové systémy pro detekci překážek a místo balíz, tedy elektronických majáků, traťového zařízení ETCS se systém rozpoznávání obrazu řídí klasickými železničními návěstidly.

Díky systémům dálkového řízení vlaků (remote train operation, RTO) by strojvedoucí mohli vlaky ovládat podle informací společnosti Alstom buď z depa, anebo by mohli převzít kontrolu nad vlakem a přepravit ho bezpečně do další stanice ze speciální stanice určené pro dálkové řízení.

Mohlo by vás zajímat

„V případě RTO nabízí projekt ARTE velmi jednoduché řešení – tablet, který je propojen s řízením vlaku. Strojvedoucí vždy uvidí přímý přenos z kamery na čele vlaku, což by vzdálenému strojvedoucímu poskytlo stejný přehled, jaký by měl ze skutečné kabiny. Na dálku je možné vlak zrychlovat i zpomalovat,“ informovala společnost Alstom.

Čtěte také: Česko vzhlíží k autonomní mobilitě. Průkopníkem chce být i Karlovarský kraj

Florian Kittelmann přiblížil, že se v rámci projektu ARTE záměrně použily vlaky, které už za sebou mají několik let provozu a implementovala se do nich špičková technologie. „To nám umožňuje demonstrovat naši schopnost přepracovat v podstatě jakýkoli vlak na světě z manuálního na automatizovaný provoz,“ konstatoval.

Autonomní systémy podle společnosti Alstom představují příležitost k výraznému zvýšení bezpečnosti tím, že minimalizují zapojení člověka a výrazně snižují riziko lidské chyby. Autonomní vlaky podle firmy nepřetržitě monitorují své okolí, rychle reagují na překážky a dodržují přísné bezpečnostní protokoly.

Efektivní železniční systémy také podle Alstomu hrají zásadní roli v hospodářském růstu. „Země jako Čína a Indie investují velké prostředky do své železniční infrastruktury, protože si uvědomují, že moderní a spolehlivá železnice může podpořit hospodářský rozvoj a zlepšit propojování společnosti,“ uvedla společnost.

Čtěte také: Kurucz z Alstomu: Železniční tendry v Česku ovlivňuje dlouholetá rutina

(teč)