INZERCE

Autonomní nákladní kolo. Nakládka zásilky probíhá ručně, přeprava pak už autonomně. Foto: OVGU, Hannah Teile

Kola bez řidiče jako „pošťák“? Univerzita v Magdeburgu testuje možnosti

Univerzita Otto von Guericke v Magdeburgu chce zjistit, zda lze autonomní řízení realizovat také s nákladními koly.  Ty by měly široké využití – od prostého sdílení až po doručovací služby, píše německý dopravní web transport-online.de   

V rámci výzkumného projektu AuRa (Autonomous Bicycle), který byl financován EU a spolkovou zemí Sasko-Anhaltsko částkou více než čtyři miliony eur bylo postaveno už pět prototypů nákladních kol. Ty mají ukázat, zda je lze autonomně a bezpečně přemisťovat.

V ideálním případě se autonomní kolo navigovalo na požadované místo na chodnících a cyklostezkách. K tomu sloužila úroveň 4 podle SAE, která byla pro automatizovanou jízdu definována jako „plně automatizovaná jízda. Když se AuRa nachází na místě, kde se nachází uživatel, aktivuje se prostřednictvím aplikace a uživatel jede ručně (v úrovni SAE 0), podporován elektromotorem, do cíle jako s elektrokolem. Jakmile je na místě, může AuRa opět pustit a ten autonomně dojede k dalšímu úkolu, nastiňují tvůrci.  Orientace probíhá podle cyklostezek a samozřejmě podle pravidel silničního provozu.

Logistický tým také simuloval, jak by mohla být nová nabídka mobility využitelná v Magdeburgu a jak různé provozní režimy, oblasti služeb a velikosti vozového parku ovlivňují dostupnost nebo ziskovost.Kola – stejně jako automobily – byla vybavena četnými senzory, kamerou či lidarem, což je nástroj skenování v 3D, který umí získat přesný model okolí. Na projektu se podílel interdisciplinární tým studentů a vědců z oborů strojírenství, psychologie životního prostředí, informatiky a logistiky. První fáze projektu skončila v září 2022 a na ní hned navázala další, která poběží až do konce letošního roku.

Lidé vnímají autonomní nákladní kola pozitivně

Do září 2022 ujely prototypy na testovacích jízdách ve vymezených oblastech více než tisíc kilometrů, aby mohly sbírat data. Testované scénáře zahrnovaly přejezd silnice, překážky na chodnících nebo cyklostezkách a odbočení na křižovatce. Výzkumníci pomocí průzkumu zjišťovali názory kolemjdoucích a potenciálních uživatelů. Zásadní práce se odvedla nejen při konstrukci těchto kol, ale také při doprovodném výzkumu provozních, právních a psychologických otázek. 

Například analýza akceptace, která byla provedena ve zkušební laboratoři na 3D modelu městského provozu v Magdeburku, ukázala, že lidé vnímají toto téma pozitivně a kolo bez řidiče nepovažují za ohrožující. Logistický tým také simuloval, jak by mohla být nová služba mobility v Magdeburku využitelná a jak různé provozní režimy, oblasti obsluhy a velikosti vozového parku ovlivňují dostupnost nebo ekonomickou efektivitu

Ve městě tak za sedm let

Navzdory zjištěním může ještě nějakou dobu trvat, než budou kola schválena pro silniční provoz. Vedoucí projektu Stephan Schmidt se domnívá, že systém bude možné v nejlepším případě používat mimo areál ve městě přibližně za sedm let. Technologie musí být menší, lehčí a levnější. A stejně jako u automobilů hraje roli i právní situace. V současné době musí mít člověk stále možnost kdykoli zasáhnout. Starosta Magdeburgu také upozornil, že aktuálně není ve městě ani dostatek parkovacích míst pro nákladní kola.

Cílem navazující fáze, která běží tento rok – s názvem AuRa Hirn, je pro autonomní jízdní kola vyvinout standardizovaný „mozek. Kromě toho se bude zkoumat i nasazení a využití v logistice na poslední míli. 

Tom Assmann z univerzity chce brzy otestovat prototyp v reálných podmínkách v magdeburském městském provozu. S firemními partnery chtějí autonomní nákladní kola co nejrychleji dostat na trh.

(mig)