Lobbisté autoprůmyslu chtějí, aby Evropská komise posílila pravidla na ochranu domácího automobilového průmyslu a okopírovala americká pravidla minimálního místního obsahu. To ale nemusí automobilovému sektoru pomoci, píše portál Politico.
Evropská unie by měla zavést pravidla „minimálního místního obsahu“, aby ochránila průmysl před zahraniční konkurencí, zní požadavek koalice některých největších evropských dodavatelů automobilového průmyslu.
Je to reakce na rostoucí problémy automobilového průmyslu, který zaznamenal propad poptávky po elektrických vozidlech a zároveň rostou obavy z možného přílivu čínských automobilů do Evropské unie a z toho, zda americký prezident Donald Trump nerozpoutá globální celní válku.
V dopise Evropské komisi, který získal server Politico, skupina uvádí, že exekutiva musí vytvořit regulační mechanismy, odrážející regulaci v USA, Kanadě a Mexiku, která vyžaduje 75 procent místní produkce v Severní Americe. Evropský dopis nespecifikuje, jaké procento skupina chce.
Mohlo by vás zajímat
„Je načase, aby Evropa podnikla podobné kroky a zavedla srovnatelné předpisy, které vyžadují obsah s přidanou hodnotou v Evropě,“ uvádí se podle Politico v dopise. „Bez takového mechanismu riskujeme velkou ztrátu hodnoty mezi dodavateli automobilového průmyslu a výrobci zařízení, což by výrazně oslabilo celý sektor,“ lze se dále dočíst v dokumentu.
Podle pobrexitové obchodní dohody s Velkou Británií musí být 45 procent komponentů v automobilech vstupujících do EU vyrobeno buď ve Velké Británii, nebo v EU, jinak bude čelit clu ve výši 10 procent.
Mezi signatáři jsou významní dodavatelé z Itálie a Francie, včetně společností Forvia, Adler, OP Mobility nebo Valeo, spolu s lobbistickými skupinami francouzských a polských dodavatelů automobilů.
„Naléhavě potřebujeme tuto situaci napravit, protože rizika pro zaměstnanost jsou bezprostřední,“ řekl generální ředitel společnosti Valeo Christophe Périllat. „Existují řešení. Musíme je implementovat velmi rychle,“ doplnil.
Odborový svaz IG Metall, který zastupuje většinu pracovníků v automobilovém průmyslu v Německu, navrhl podobný systém během tiskové konference ve Frankfurtu.
Dopis přichází v době, kdy vedoucí pracovníci a lobbistické skupiny napříč evropským automobilovým hodnotovým řetězcem tlačí na zákonodárce, aby podnikli kroky, které by pomohly průmyslu odvrátit konkurenci čínských konkurentů, kteří touží najít nové trhy, protože bojují s nadměrnou kapacitou doma.
Čínští konkurenti vyrábějí levné elektromobily s vysokou hodnotou díky robustnímu dodavatelskému řetězci a nižším nákladům na energii a pracovní sílu.
Dopis nepodporuje celý autoprůmysl
„Automobilový průmysl je závislý na globálně integrovaných dodavatelských řetězcích a obchodu. Řešení pro obnovení rovných podmínek by měla být posouzena jak z hlediska stupně ochrany, tak z hlediska potenciálních negativních nezamýšlených důsledků pro dodavatelské řetězce a obchod,“ uvedl Benjamin Krieger, generální tajemník CLEPA, sdružení dodavatelů v EU, které dohodu nepodepsalo.
Výrobci automobilů s velkými investicemi v Číně se obávají odporu Pekingu. Tuto obavu sdílí mnoho výrobců dílů s tamními továrnami.
I když Komise souhlasí, je nepravděpodobné, že by jakékoli opatření týkající se stanovení pravidel pro místní obsah toto odvětví zachránilo. Baterie jsou nejcennější součástí elektromobilu a blok nemá svého vlastního šampiona, automobilky se místo toho spoléhají na čínské giganty, jako je CATL, kteří také vyvíjejí továrny v Evropě.
Jakékoli pravidlo o místním obsahu by bylo jen posledním pokusem EU o ochranu svého automobilového průmyslu.
Komise již zasáhla elektromobily vyrobené v Číně novými cly v rozmezí od 8 do 35 procent. Analytici však varují, že čínské automobilky mají dostatečně nízké náklady, aby stále dosahovaly zisku i po započtení cel – takže poplatky nejsou pro evropské firmy všelékem.
A dodavatelé říkají, že nová cla je příliš neochrání, protože se zaměřují na finální vozidlo, nikoli na komponenty v autě.
„Toto odvětví čelí riziku masivní delokalizace,“ pokud nebudou přijata žádná opatření, řekl dále Périllat. „Cla chrání pouze konečnou montáž, ale jsou nedostatečná pro udržení evropského průmyslu,“ akcentoval.
Zatímco diskuse na úrovni EU se primárně soustředily na výrobce automobilů, jejich dodavatelé v Bruselu stále hlasitěji volají po změně politiky, která podle nich poškozuje nejen automobilové značky, ale i společnosti v hodnotovém řetězci.
Tento sektor „není omezen na výrobce automobilů, ale zahrnuje celou síť dodavatelů a nepřímých přispěvatelů, kteří jsou zodpovědní za 75 procent obsahové hodnoty vozidel,“ uvádí se v dopise.
„Dodavatelé a další subjekty přednesou své požadavky do strategického dialogu o budoucnosti automobilového průmyslu, který začíná ve čtvrtek a kterému bude předsedat předsedkyně Komise Ursula von der Leyenová,“ dodává Politico.