Ředitelé evropských automobilek zvyšují tlak na Evropskou komisi. Odmítají emisní cíle pro rok 2035, které také počítají s ukončením prodejů nových aut se spalovacími motory. Tvrdí, že vzhledem k složité situaci celého sektoru není možné ambiciózní klimatické cíle splnit.

Vrcholní zástupci evropského automobilového průmyslu napsali šéfce Evropské komise Ursule von der Leyenové dopis, ve kterém zdůraznili, že nelze splnit emisní cíle oxidu uhličitého pro rok 2035.

Poměry se změnily

Šéf Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) Ola Källenius a šéf Evropského sdružení dodavatelů automobilového průmyslu (CLEPA) Matthias Zink argumentují tím, že se situace v automobilové branži zásadně změnila a je nezbytné být otevřený všem dostupným technologiím na trhu, včetně používání spalovacích motorů. Källenius je zároveň šéfem automobilky Mercedes-Benz, Zink stojí v čele německého podniku Schaeffler, který je dodavatelem automobilových součástek.

vodíkový pohon
Také auta na vodíkový pohon by měla Evropská komise více podporovat. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

„Evropský plán transformace automobilového průmyslu musí překročit hranice idealismu a připustit současnou průmyslovou a geopolitickou realitu. Splnění cílů pro emise osobních a dodávkových automobilů pro roky 2030 a 2035 není v dnešním světě proveditelné,“ stojí v dopise. Podpořili ale cíl Komise dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050.

Vodík i syntetická paliva

Manažeři automobilek vyzvali Brusel, aby zůstal otevřený širší škále technologií, včetně plug-in hybridů, vodíkového pohonu a syntetických paliv.

„Elektromobily budou stát v čele této změny. Musí se ale nechat prostor i pro hybridy, vozidla s prodlouženým dojezdem, vysoce účinná vozidla se spalovacím motorem, vodík a dekarbonizovaná paliva,“ stojí v dopise.

Automobilky čelí tvrdé konkurenci

Šéfové automobilové lobby argumentují tím, že silná závislost regionu na Asii v oblasti výroby baterií spojená s vysokými výrobními náklady a nerovnoměrnou infrastrukturou pro dobíjení staví evropské výrobce automobilů do nevýhodné pozice. Nedávná cla zavedená USA navíc dále oslabila konkurenceschopnost celého odvětví.

Evropská komise už na začátku roku prokázala určitou flexibilitu. V březnu prodloužila lhůtu pro splnění cílů v oblasti emisí CO₂ pro rok 2025, čímž výrobcům automobilů poskytla více času na splnění norem bez sankcí. Tímto krokem zároveň uznala, že evropské automobilky nemají na trhu jednoduchou pozici.

Mohlo by vás zajímat

Zájem o elektrické vozy je stále malý

Elektromobily v současné době tvoří 15 procent prodejů nových automobilů v EU, elektrické dodávky tvoří asi 9 procent. Evropská komise pozvala klíčové představitele automobilového průmyslu na summit, který se koná 12. září, aby diskutovali o budoucnosti celého sektoru.