Evropský průmysl se zase spálil kvůli závislosti na dodávkách z Číny. Nizozemsko převzalo výrobce čipů Nexperia, aby zabránilo přesunu výroby do Asie. Peking reagoval tvrdě: zastavil dodávky pro evropské automobilky. „Případný dlouhodobější výpadek se může velmi rychle projevit omezením výroby vozidel,“ uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) Zdeněk Petzl.

Evropský průmysl je silně závislý nejen na dodávkách čipů, ale také na dalších strategických surovinách, které se dovážejí z Číny. Případ společnosti Nexperia, která je dcerou čínského konglomerátu Wingtech Technology, jasně ukazuje dopady této závislosti. Stačilo k tomu, aby nizozemská vláda převzala firmu a odvolala jejího generálního ředitele Čang Süe-čenga.

Kabinet v Amsterdamu se obával, že podnik předá klíčové technologie mateřské firmě a výrobu polovodičů postupně přesune do Asie. A chtěl tomu zabránit. Použil zákon o dostupnosti zboží z roku 1952, který zajišťuje přístup k základním komoditám. Jeho postup ale spustil vlnu fatálních reakcí.

Okamžité dopady na Volkswagen

Následná odveta Pekingu v podobě uvalení zákazu na vývoz hotových produktů společnosti Nexperia z Číny vyvolala v evropském a americkém automobilovém průmyslu obavy z nedostatku důležitých polovodičů. Německá automobilka Volkswagen už varovala, že dočasně omezí výrobu automobilů Golf ve Wolfsburgu.

„Mnoho dodavatelů i výrobců situace kolem sporu o Nexperii velmi znepokojuje. Dodává, nebo dodávala, až 40 procent polovodičů používaných při výrobě automobilů,“ uvedl expert poradenské společnosti EY pro automobilový sektor Petr Knap.

Mohlo by vás zajímat

Podle ředitele AutoSAP Zdeňka Petzla patří Nexperia mezi výrobce takzvaných základních polovodičů, které zajišťují fungování celé řady běžných funkcí vozidla – jde o spínače, tranzistory, diody a další, které mají široké uplatnění napříč elektronickou architekturou vozidla.

V moderních vozidlech jsou takových specializovaných čipů stovky. „Bez nich se neobejde fungování základních funkcí, jako jsou spínače oken, infotainment či bezpečnostní funkce jako ABS, ADAS nebo airbagy. Jejich případný dlouhodobější výpadek se tak pro automobilky i dodavatele může velmi rychle projevit omezením výroby vozidel,“ upozornil Petzl.

Rychlá odveta

Celá kauza nasvítila silnou zranitelnost a závislost evropského průmyslu na výrobě říše středu. Společnost Nexperia už zahájila jednání s čínskými úřady o zrušení zákazu, zatímco nizozemská vláda je v úzkém kontaktu s Evropskou komisí, aby společně koordinovaly reakci. Nizozemský ministr hospodářství Vincent Karremans sdělil, že zůstává v kontaktu s čínskými úřady.

Eurokomisař pro obchod Maroš Šefčovič uvedl, že bude s čínskými představiteli jednat také o zrušení restrikcí na vývoz kovů vzácných zemin z Číny. Ty jsou nezbytné pro výrobu automobilů, ale i dalších technologií ve zbrojním nebo energetickém sektoru.

Výroba aut
V moderních vozidlech jsou specializovaných čipů stovky. Foto: Škoda Auto

Systémová závislost

Ačkoli evropské nařízení o čipech, které vstoupilo v platnost v roce 2023, si klade za cíl zvýšit podíl unie na celosvětové výrobě čipů na 20 % do roku 2030, blok zůstává stále silně zranitelný.

Případ společnosti Nexperia ukázal, jak rychle se závislost na čínské produkci projeví v evropském automobilovém, obranném a energetickém průmyslu. Vlády členských zemí unie proto vyzvaly komisi, aby připravila nová pravidla pro urychlení výstavby evropských továren na výrobu polovodičů.

Říše středu má navrch

Čínská reakce ale ukazuje, že asijská velmoc má státe nad evropským kontinentem navrch, uvedl bývalý ředitel společnosti Nexperia Frans Scheper. Také Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) vyjádřilo obavy.

„Výrobci automobilů podnikli v posledních letech kroky k diverzifikaci dodavatelských řetězců, ale riziko nelze snížit na nulu. Jedná se o mezioborový problém, který se týká velkého počtu dodavatelů a prakticky všech našich členů,“ přiznala generální ředitelka ACEA Sigrid de Vriesová.

Moderní automobily obsahují v závislosti na modelu mezi jedním až třemi tisíci čipů. Výrobci se mohou obrátit na alternativní dodavatele, jako je americký výrobce polovodičů Texas Instruments. Nedokáže to ale pokrýt celý výpadek čipů vyráběných v největší asijské ekonomice.