Automobilka Hyundai Nošovice letos plánuje výrobu více aut než v posledním předcovidovém roce a zatím se jí plán daří naplňovat. Zatímco v roce 2019 vyrobila přes 309 000 aut, letos by to mělo být 321 000. Loni jich vyjelo z továrny 275 tisíc.
Za poslední dva roky se také výrazně zvýšil podíl elektromobilů a hybridů a už tvoří mírně přes 50 procent produkce. V roce 2018 přitom ještě tvořila auta se spalovacím motorem 99,5 procenta, řekl dnes na brněnské konferenci o očekávaném vývoji v automobilovém průmyslu zástupce firmy Petr Michník. Příští rok má podíl čistých elektromobilů dvojnásobně růst.
Tím, že automobilka vyrobí více aut než v předcovidovém roce, ač nebyl rekordní, se vymyká situaci v automobilovém průmyslu. Většina automobilek totiž po covidu i kvůli problémům v dodavatelských řetězcích vyrábí méně. Tomáš Potoček z KIA Slovakia na konferenci uvedl, že továrna v roce 2019 vyrobila 344 000 vozidel. Loni a letos má být výroba prakticky totožná na úrovni 306 000 aut. „Plán výroby se nám daří letos držet, ale konec roku bude pro nás i pro dodavatele velmi náročný,“ uvedl Potoček.
Podle Michníka trápí Hyundai stejně jako ostatní automobilky problém s dodávkou čipů. „Ale daří se nám je nakupovat tak, že jsme nemuseli letos zrušit ani jednu směnu. Ale je to velmi komplikované,“ řekl Michník.
Postupným přechodem na výrobu elektroaut výrobce už zrušil část výroby převodovek a postupně přechází na výrobu baterií. „Lidé, kteří vyráběli převodovky, se mohli přemístit do jiné části výroby a výroba baterií navíc bude znamenat vytvoření dalších stovek pracovních míst,“ řekl Michník. Globálně automobilka vyvíjí a testuje i vodíková auta a vyvíjí různé elektrické platformy.
Michník zmínil i problémy s cenami energií, které však nejsou pro automobilku zásadní nákladová položka. „Už loni jsme nakoupili 70 procent elektřiny a plynu pro letošní a příští rok, i tak platíme výrazně více. Příští rok máme v plánu postavit na střechách našich hal fotovoltaiku, která pokryje 5,5 procenta roční spotřeby, a v další etapě chceme zastřešit parkoviště,“ řekl Michník.
Násobně více platí za elektřinu i KIA Slovakia. „Ceny jsou až sedminásobné,“ řekl Potoček. Podle něj je stále velmi komplikované zachovat plynulost výroby. „Cirkulace materiálů a dopravních prostředků (převážejících suroviny a díly) není plynulá jako kdysi,“ uvedl Potoček.
(čtk)